CS-liigassa nähtiin viime sunnuntaina oivaltava suoritus rehti.cs-joukkueen BekSih’lta. Kierto vastustajan selustaan oli komea sinetti Conquer Gamingilta nipistetylle tasapelipisteelle.

Sarjakärki Conquer aloitti odotetun väkevästi ja voitti avauskarttana pelatun Dust 2:n erin 16–5. Myös kakkoskartta Mirage näytti olevan menossa Conquerin nimiin, kunnes rehti.cs käynnisti hurjan kirin ja nousi 9–14-tappioasemasta 16–14-voittoon.

Terroristeilla pelannut rehti.cs joutui ratkaisevassa erässä alakynteen, mutta BekSih’n kylmähermoinen suoritus varmisti joukkueelle karttavoiton ja sen myötä 1–1-tasapelin.

– Rundin alussa vastustajalla oli kartan B-puolella kolme pelaajaa, joista tapoimme yhden ja vastustaja kaksi meidän äijistämme, rehti.cs:n kapteeni Tommi ”MINT” Lehtinen kertoi FELille keskiviikkona.

– Tiesimme, että vastustajalla on neljä jäljellä, joista kaksi B:llä ja kaksi A:lla. BekSih havaitsi rampista yhden CT:ssä (erikoisjoukkojen lähtöpaikalla eli basessa). Kun pudotimme palatsista sen toisen, saimme pommin pläntättyä (viritettyä paikalleen) fireboxin eteen. Kun siihen plänttää, paras paikka holdata (suojata pommia) on linkki (connector). Tiesimme, että B:ltä tulevat vastustajat ovat luultavasti vielä aika kaukana. BekSih vain heitti kylmän viileästi, että holdatkaa jätkät rauhassa siellä A:lla, meikä lähtee kiertämään linkkiin, MINT nauraa.

– Sitten hän juoksi sieltä basesta midiin ja pääsi aika kivaan aikaan connectoriin. Kun olimme holdanneet aika hyvin niitä spotteja, vastustajalla ei ollut enää mitään käryä että missä BekSih on. Hän pääsi siitä sitten ampumaan selkään – meinasi vielä hukata sen tilanteen, mutta osui sitten kuitenkin päähän ja sen jälkeen räjähtikin.

Katso video loppuratkaisusta alta.

Haastavat lähtökohdat

Rehti.cs oli ennen sunnuntain ottelua kerännyt CS-liigassa viisi voittoa ja neljä tasapeliä. Tappioton sarake oli kuitenkin vaarassa särkyä, kun vastaan asettui tulikuuma kärkijoukkue Conquer, joka oli voittanut yhtä lukuun ottamatta kaikki liigan 11 otteluaan.

Joukkueet olivat kohdanneet aikaisemmin GameXPO-messujen Asus ROG -turnauksen karsinnoissa. Conquer otti tuolloin voiton ja eteni myöhemmin koko turnauksen kolmanneksi.

– GameXPO-karsinnoissa tuli ensimmäisellä puoliskolla terroristeilla tylysti 0–15 tukkaan. Lähdimme siitä, että mitäs jos nyt jätkät ottaisimme vähän enemmän kuin sen nolla rundia, rehti.cs:n MINT kertoo sunnuntain kamppailun lähtökohdista.

– Sitten huomasimme, että eiväthän nämä olekaan oikeasti niin kovia. Viimeksikin 0–15-lukemista huolimatta monet kierroksista olivat pirun tiukkoja, ja moni niistä olisi voinut kääntyä kummin päin tahansa. Huomasimme, että pystymme pärjäämään ihan omalla pelillämme, emmekä alkaneet hätäilemään. Katsoimme rauhassa kierroksen alussa mitä vastustaja tekee ja menimme yleensä jengillä johonkin. Pelasimme hyvää CS:ää koko toisen puoliskon, MINT jatkaa.

– Conquer sai avaustappoja melkein joka kierroksella ja jouduimme pelaamaan tosi monta rundia altavastaajan asemasta, kolme vastaan neljä- tai kolme vastaan viisi -tilanteissa. Kuitenkin pystyimme voittamaan niitäkin. 10–14-tilanteessa jäimme kahdestaan neljää vastaan tilanteeseen, jossa ei pitäisi periaatteessa olla mahdollisuutta voittaa. Siitä kuitenkin käänsimme sen rundin niin, että entrysin kolme ja BekSih vielä viimeisteli sen viimeisen äijän. Siinä oli sellaista ihme haippia, kun ei olisi millään pystynyt kuvittelemaan että niitä alivoimatilanteita pystyy hoitamaan tuolla prosentilla, mitä siinä matsissa tuli otettua.

– Ennen Conquer-matsia oli parin viikon harjoittelutauko, joten otteluun ei ollut hirveästi edes odotuksia. Olemme yrittäneet pelata noin neljä kertaa viikossa ja viikonloppuisin enemmän. Mitä kovempia vastustajia vastaan pelaa, sitä paremmin heidän tekemisiään seuraamalla ja heidän demojaan katsomalla oppii itse pelaamaan.

Taloudenhallinta kunnossa

CS:GO:n olennaisimpia ominaisuuksia on taloudenhallinta. Joukkueella on kierroksen alussa käytettävissään tietty summa rahaa, joka määrittyy edelliskierroksen suorituksen mukaan. Voitettu erä ja otetut fragit tuovat enemmän rahaa kassaan kuin tappiot ja kuolemat.

Rahalla ostetaan aseita ja varusteita, kuten suojapanssareita, pomminpurkuvälineitä ja kranaatteja. Menestyksen kannalta on olennaista, että rahat käytetään jokaisella kierroksella järkevästi. Joukkueet arvioivat jatkuvasti paitsi omaansa, myös vastustajan taloustilannetta.

Tämä oli olennainen osa myös rehti.cs:n nousua sunnuntain Conquer-ottelun kakkoskartassa.

– Säästimme edellisen kierroksen ja saimme 9-14-tilanteessa ihan hyvät kamat. Tiesimme, että nyt on ihan pakko voittaa tämä rundi. Tiesimme myös, että vastustajalla on ihan hyvä pankki ja he saisivat ostettua vielä seuraavallakin kierroksella. Eli pari rundia pitäisi voittaa peräjälkeen, jotta siitä voisimme vielä nousta, MINT kertaa.

– Heitimme harjoitellun kuvion mukaisesti A-saitille savukranaatit ja se toimi hyvin. Seuraavalla kierroksella jäimme kaksi vastaan neljä -tilanteeseen, mutta nousimme siitä ja vastustaja joutui ottamaan säästökierroksen. Ainakin itselläni lähti siitä sellainen moodi – olisiko ollut ensimmäistä kertaa koko elämässäni – että en katsonut kertaakaan scoreboardia (tulostaulua). Pelasin vain ja huomasin yhtäkkiä, että ohoh, tilanne on 15-14 meidän hyväksemme. Siinä taisi tulla sellainen flow-tila päälle.

Rehti.cs on varmistanut paikkansa CS-liigan pudotuspeleissä. Runkosarjassa joukkue kohtaa vielä Findictuksen ja Menace.fin.

– Saadaan kaksi aika kovaa matsia, erityisesti Findictus on kova luu. Molemmissa taitaa olla karttoina Mirage ja Cache, joita olemme treenanneet paljon. Hyvällä konfidenssilla lähdemme hakemaan voittoa molemmista otteluista. Pudotuspeleissäkin jos pelaamme hyvin, voimme voittaa koko keissin.

Keski-iältään alle parikymppisten pelaajien rehti.cs etsii taustalleen kilpapeliorganisaatiota. CS-liigan lisäksi tavoitteena on menestys turnauksissa.

– Tässä kun on tulossa Assemblyja ja LanTrekejäkin, olisi ihan kiva jos olisi organisaatio takana, MINT  sanoo.

Selostajamme Janne ”Stygord” Juote oli ottelussa kuin Mertaranta konsanaan. Katso video alta.