CS-liigan opas

Kaikki ottelut pelataan Challengermoden alustalla. Tarvittaessa joukkueet sopivat keskenään uuden ajankohdan, jolloin heille sopii pelata. Alla olevat toimintaohjeet ovat osa säännöstöä.

Yleiset ohjeet

Ennen ottelua

Joukkueiden tulee sopia ottelu viimeistään 60 minuuttia ennen ottelun alkua kyseiselle viikolle määritetyn vastustajan kanssa. Joukkueiden kapteenit voivat ehdottaa ottelulle päivämäärää klikkaamalla Challengermodessa kyseistä ottelua liigan tai turnauksen Matches-välilehdellä ja valitsemalla Reschedule.

Kapteeni voi syöttää maksimissaan kuusi (6) eri ehdotusta ajankohdasta. Toinen kapteeni voi joko hyväksyä ehdotuksen tai ehdottaa toista ajankohtaa/ajankohtia. Toisen joukkueen hyväksyessä ehdotuksen tulee ottelun uudesta ajankohdasta ilmoitus sivustolla.

Jos yhteisymmärrystä ei löydy pelataan ottelu FELin asettamana ajankohtana eli otteluviikon keskiviikkona ja/tai sunnuntaina klo 19.00. Jos ehdotat ottelua yli seitsemän päivän päähän alkuperäisestä ajasta joutuu admin erikseen hyväksymään ehdotuksen.

Karttaveto tapahtuu vasta ottelun alkaessa kaikkien pelaajien ollessa paikalla. Järjestelmä on arponut koti- ja vierasjoukkueet.

Ennen ottelun alkua tulee joukkueen Main lineupissa olla ne pelaajat, jotka pelaavat itse ottelussa.

Valmentajat

Aseta joukkueesi mahdollinen valmentaja Coaches-slottiin. Mikäli valmentaja ei tule otteluun paikalle joudutaan ottelu/kartta käynnistämään aina manuaalisesti.

HUOM! Turnauksen/liigan alkamisen jälkeen valmentajaa ei voi vaihtaa kesken kaiken vaihtopelaajaksi. Tällöin valmentaja tulee ensin poistaa lineupista ja listää uudestaan lineuppiin vaihtopelaajaksi tai pelaajaksi.

Ottelun alkaessa ja aikana

Kummastakin joukkueesta on oltava paikalla vähintään viisi pelaajaa ottelun alkaessa. Paikallaolo vahvistetaan ottelusivun Ready-painikkeella. Ilmoittautuminen käynnistyy ottelun alkaessa. Suosittelemme saapumaan heti tällöin paikalle, jotta Challengermoden asiakaspalvelu ehtii hoitaa mahdolliset ongelmatilanteet.

Karttaveto alkaa molempien joukkueiden kaikkien pelaajien ollessa paikalla.

BO3-karttaveto etenee seuraavassa järjestyksessä: A poistaa yhden kartan, B poistaa yhden kartan, A valitsee yhden kartan, B valitsee yhden kartan, A poistaa yhden kartan, B poistaa yhden kartan, jäljelle jäänyt kartta pelataan tarvittaessa.

BO1-karttavetossa karttoja poistetaan vuorotellen: A poistaa yhden kartan, B poistaa yhden kartan, A poistaa yhden kartan, B poistaa yhden kartan, A poistaa yhden kartan, B poistaa yhden kartan. Jäljelle jäänyt kartta pelataan.

Karttaveton jälkeen järjestelmä näyttää ottelupalvelimelle yhdistämiseen tarvittavat tiedot. On tärkeää, että jokainen on syöttänyt/linkittänyt Steam ID:n oikein, koska palvelimelle voivat liittyä vain tietyn Steam ID:n omaavat pelaajat.

Jos ottelu on sovittuna esimerkiksi klo 18.00, on pelaajilla 10 minuuttia aikaa ilmoittautua paikalle ennen karttaveton alkua. Veton jälkeen on joukkueen kaikkien pelaajien oltava palvelimella valmiina pelaamaan ennen ottelusivulla näkyvän go to game -timerin loppumista.

Pelaaja on pelikelpoinen mikäli on turnauksessa/liigassa joukkueensa Main lineupissa ja syöttänyt Steam ID:n palveluun ennen ottelun alkamista.

Pelaajien ei tarvitse nauhoittaa in-eye-demoja. Jokaisesta ottelusta nauhoitettava GOTV-demo on riittävä.

Pelaajat yhdistävät palvelimelle ja asetuksista riippuen joko ilmoittavat olevansa valmis komennolla ”!ready” tai järjestelmä asettaa pelaajat automaattisesti valmiiksi heidän yhdistettyä serverille.

Pelataan puukkokierros, jolla päätetään puolet. Kierroksen jälkeen voittanut joukkue päättää puolen painamalla 1 = T tai 2 = CT.

BO3/BO2/BO1: Pelataan ottelun ensimmäinen kartta. Ensimmäisenä 16 erää saanut voittaa kartan (BO2) tai ottelun (BO1). Erien ollessa tasan 15-15, pelataan jatkoaika, joka koostuu kahdesta kolmen erän puoliskosta. Jokaisen jatkoajan puoliskon aloitusraha on $10,000. Kartta päättyy toisen joukkueen voittaessa neljä erää saman jatkoajan aikana. Jos peli on tasan kuuden erän jälkeen, pelataan aina uusi jatkoaika kunnes voittaja on selvillä.

BO3/BO2: Palataan Challengermodeen ottelusivulle, josta ilmoittaudutaan paikalle samaan tapaan kuin ensimmäisen karttaan. Kaikkien ollessa paikalla järjestelmä näyttää ottelupalvelimelle yhdistämiseen tarvittavat tiedot. Pelaajilla on 10 minuuttia aikaa ilmoittautua paikalle ennen toisen kartan alkua. Siirrytään ottelun toiseen karttaan, joka alkaa taas puukkokierroksella. Ensimmäinen 16 erää saanut voittaa kartan. 15-15-tilanteessa voitto ratkaistaan jatkoajalla.

BO3: Edellisen tapaan Challengermoden kautta siirrytään ottelun kolmanteen karttaan, joka alkaa taas puukkokierroksella. Ensimmäinen 16 erää saanut voittaa kartan. 15-15-tilanteessa voitto ratkaistaan jatkoajalla.

Joukkueet saavat käyttää 3 x 1 minuutin pituista aikalisää per kartta. Aikalisä käytetään komennolla !pause.

Ottelun jälkeen

Pelaajat voivat poistua palvelimelta, kun ottelu on päättynyt. Tulos päivittyy automaattisesti Challengermoden sivustolle.

Mikäli epäselvyyksiä tai vilppiepäilyjä ilmenee, ole yhteydessä FELin peliosastoon Discordissa.

Asetukset

Säännöt

Aikalisät

Joukkueilla on käytössä kolme minuutin pituista aikalisää per kartta. Aikalisä otetaan kirjoittamalla chattiin komento ’!pause’.

Tekninen aikalisä otetaan kirjoittamalla chattiin komento ’!tech’.

Skriptit ja bugit

Pelaajat saavat käyttää Alias Jump Throw -bindia ja ostoskriptejä, muut ovat kiellettyjä.

Kaikenlainen bugien hyväksikäyttäminen on kiellettyä. Pelaajan/joukkueen katsotaan hyödyntävän bugia, jos esimerkiksi autat joukkuetoverin kiinteän objektin läpi tai käytät kartan näkymättömiä osia hyväksesi.

Pommit

Pommia ei saa asettaa paikkaan,

  • josta sitä ei pysty purkamaan
  • jossa se ei kosketa kiinteää objektia
  • jossa siitä ei kuulu normaali pommin piippausääni.

Pelaajat eivät saa peittää millään esineillä tai asioilla pommia, niin ettei sitä pysty purkamaan. Pommia ei saa purkaa kiinteän seinän tai esineen läpi.

Skinit

Kaikissa FELin alaisissa peleissä tulee käyttää normaaleja hahmomodeleita. Operaattori/agenttiskinit eivät ole sallittuja. Jos vastustaja käyttää ei sallittua skiniä ja ottelu kuitenkin aloitetaan, jää ottelun lopputulos voimaan. Ottelu tulee tauottaa teknisellä aikalisällä ennen toisen kierroksen alkua, jotta asia voidaan selvittää. Väärän modeliskinin käytöstä tulee AINA varoitus ko. pelaajalle.

Ongelmatilanteet

Teknisen ongelman sattuessa ole välittömästi yhteydessä Challengermoden admineihin: klikkaa Challengermodessa oikeassa alakulmassa näkyvää ?-merkkiä ja valitsemalla Chat with us.

Jos pelaaja menettää yhteyden serveriin ensimmäisen erän aikana ja yhtään vahinkoa ei ole tehty kummankaan joukkueen toimesta eikä pommia ole asetettu, tulee ottelu aloittaa alusta (korkeintaan yhden kerran ottelussa per joukkue).

Jos toisen joukkueen kaikki pelaajat menettävät yhteyden serveriin samaan aikaan, ja ottelua ei olla aloittamassa uudelleen, häviää kyseinen joukkue käynnissä olevan erän.

Streamaaminen ja GOTV ip

Liigapelien streamaaminen on kiellettyä. Haastajaliigassa ja avoimessa liigassa oman pelin streamaaminen on sallittua.

FEL pystyy antamaan henkilölle Caster-oikeuden, jonka avulla näkee valittujen pelien GOTV ip-osoitteen. Laita hakemus roolista FELin Discordissa yksitysviestinä @pata tai @kolu.

Kartat

de_ancient, de_dust2, de_inferno, de_mirage, de_nuke, de_overpass, de_vertigo

Asetukset

Kierrosaika: 1 minuutti ja 55 sekuntia
Freezetime: 18 sekuntia
Ostoaika: 20 sekuntia
Pommin ajastin: 40 sekuntia.

Jatkoajan rahat: $16,000
Jatkoaika: kolme kierrosta per puoli

Pisteytykset

BO3: Voitosta 2 pistettä, tappiosta 0 pistettä
BO2: Voitosta 2 pistettä, tasapelistä 1 piste, tappiosta 0 pistettä
BO1: Voitosta 2 pistettä, tappiosta 0 pistettä

Runkosarjan jälkeen tasapisteissä olevien joukkueiden paremmuus määrittyy seuraavassa järjestyksessä:

  1. keskinäisten otteluiden pisteet
  2. voitettujen karttojen +/-
  3. erien +/-
  4. uusintaottelu(t)/arpa
Pelaajat ja joukkueet
  • Pelaajan nimimerkki määräytyy serverille automaattisesti Challengermoden sivustolle päivitetyn nimimerkin mukaan.
  • Pelaajilta/joukkueilta odotetaan täyttä panostusta kaikkiin otteluihin.
  • Pelaajat/joukkueet eivät saa tahallisesti luovuttaa otteluita ja/tai muuten vaikuttaa muiden pelaajien tai joukkueiden sijoituksiin.
  • Pelaajien odotetaan käyttäytyvän kunnioittavasti muita pelaajia ja organisaatioita sekä FELin ja muiden FELin yhteistyökumppaneiden työntekijöitä kohtaan.
  • Kurinpito pätee liigojen välillä, eli esimerkiksi Rainbow Six -liigassa tapahtunut rike voi johtaa saman pelaajan sulkemiseen ulos myös CS-liigasta.
  • CS-liiga: Pelaajien tulee pelata pelit virallisilla nimimerkeillä. Pelin sisäisissä esineissä ei saa näkyä FELin sääntöjä rikkovia sanoja.
  • CS-liiga: Pelaajat eivät saa keskustella pelin aikana firmoista, sponsoreista tai tuotteista. Nimimerkkien perässä saa kuitenkin näkyä sponsorit.
  • Joukkueen tai pelaajan tulee olla valmis aloittamaan peli sovittuna alkamisajankohtana FELin järjestelmän ajan mukaan.
  • Enemmistön (3/6) pelaavasta kokoonpanosta tulee olla Suomen kansalaisia, myös valmentaja lasketaan pelaavaan kokoonpanoon.
  • Joukkueen hajotessa kesken kauden tai kauden välissä on edellisellä kaudella eniten otteluita pelanneella enemmistöllä oikeus säilyttää paikkansa tai jatkaa otteluita saavutetulla liigatasolla.
    • Joukkueessa on pelattava vähintään kolme samaa pelaajaa, jotta liigassa jatkaminen/liigapaikan lunastaminen on mahdollista.
      • FEL voi joustaa säännöstä. 
      • Konfliktitilanteessa (3v3, 2v2) paikkaan on oikeutettu aina sen hetkinen organisaatio. FEL määrittää onko organisaatio ns. virallinen.
      • Kyseisten pelaajien tulee pelata vähintään 50 % jäljellä olevista otteluista/tulevan kauden otteluista.
    • Liiga/haastajaliigakarsinnoissa otteluita pelaamatta jättänyt joukkue voidaan diskata suoraan alimmalle sarjatasolle.
  • Kesken kauden voi vaihtaa kerran joukkueesta toiseen.
    • FELillä on halutessaan oikeus estää siirto, jos se katsoo siirron olevan hyvien käytäntöjen vastainen.
    • Siirto on sallittu vasta, kun FEL sen vahvistaa Challengermoden sivuilla.
    • Samalla turnaus- tai liigakierroksella ei saa pelata kahdessa eri joukkueessa.
    • Runkosarjan päättymisen jälkeen ei saa lisätä enää uusia pelaajia ellei FEL toisin ilmoita.
  • Liigan käynnistymisen jälkeen samalla kaudella ylemmällä tasolla pelannut pelaaja saa pelata alemmalla tasolla seuraavin ehdoin:
    • Pelaaja on pelannut enintään neljä ottelua ylemmällä sarjatasolla.
    • Pelaajan joukkue on säilyttänyt paikkansa tulevalle kaudelle tai se karsii paikasta. Mikäli joukkue on pudonnut ylemmästä sarjasta ei pelaaja ole oikeutettu edustamaan alemman liigan joukkuetta
      • HUOM! Alemmassa liigassa pelaamisen jälkeen pelaaja ei saa pelata seuraavalla kaudella tai karsinnoissa aiemmin pelaamassaan ylemmän liigan joukkueessa.
Vilppi ja luovutukset

Epäilys vilpistä saattaa johtaa luovutustappioon ja/tai koko turnauksesta/liigasta sulkemiseen. Pelaajat ja joukkueet, jotka suljetaan turnauksesta tai liigasta, eivät ole oikeutettuja palkintorahoihin tai muihin palkintoihin. Myös tuleviin liigoihin ja turnauksiin osallistuminen saatetaan kieltää.

Kierroksien ottelut on pelattava FELin antamana ajankohtana. Mikäli joukkueesi ei ole ajoissa paikalla, oikeuttaa se toisen joukkueen luovutusvoittoon. Mikäli kumpikaan joukkue ei saa ajoissa viittä pelaajaa paikalle, tuomitaan molemmille tappio.

X-määrä luovutustappiota johtaa poissulkemiseen kaikista FELin liigoista. Määrä katsotaan aina liigakohtaisesti.

Luovutetuista otteluista kertyy palkintorahojen menetyksiä: jokainen luovutustappio tarkoittaa 10 prosentin leikkausta palkintorahoista.

Finaalitapahtumasta pois jättäytyminen ei oikeuta palkintorahoihin.

Mikäli epäselvyyksiä tai vilppiepäilyjä ilmenee, kapteenin tulee olla yhteydessä FELin peliosastoon Discordissa @nirium / @pata tai sähköpostilla pelit@fel.gg.

Runkosarjassa protestin voi jättää maksimissaan 12 tuntia pelin päättymisen jälkeen. Pudotuspeleissä tai liigakarsinnoissa protesti tulee jättää ennen seuraavan ottelun alkamista tai maksimissaan 12 tuntia pelin päättymisen jälkeen.

Rangaistukset

Ottelussa, keskustelukanavilla tai sosiaalisessa mediassa tapahtuvat loukkaukset, jotka jollakin tapaa voidaan liittää liigaan, kuuluvat rangaistuksien piiriin. Rangaistus voidaan antaa joko pelaajalle, pelaajille tai se voi myös koskea koko joukkuetta.

Yleisimpiä rangaistusten syitä

  • Epäurheilijamainen käytös eli loukkaaminen, uhkailu, jatkuva järjettömien ja häiritsevien viestien lähettäminen sekä pelissä, että pelin ulkopuolella tai puukkokierroksella turha ajan pelaaminen
  • Väärän tiedon antaminen adminille tai vastustajalle
  • Toisena pelaajana esiintyminen.
  • Huijaaminen tai huijausohjelmien käyttäminen
  • Omista otteluista vedonlyöminen tai kolmannelle osapuolelle vedonlyöntiin liittyvien vinkkien antaminen

Yleisimpiä rangaistuksia

  • Varoitus
  • Ottelumääräiset pelikiellot
  • Kartan määrääminen tappioksi
  • Ottelun määrääminen tappioksi
  • Pistemenetykset
  • Pelaajan hyllyttäminen määräajaksi
  • Koko joukkueen hyllyttäminen määräajaksi
  • Palkintorahojen vähentäminen

FELillä on oikeus muuttaa kaikkia edellä mainittuja sääntöjä ja saattaa muutetut säännöt koskemaan myös sääntömuutoksia edeltäviä otteluita. Tavoitteenamme ovat reilut ja hyvässä hengessä pelattavat liigat ja turnaukset. FELillä on oikeus määrätä rangaistus sääntöjen vastaisesta toiminnasta.

Säännöt päivitetty 14.6.2021 klo 20.