Hearthstonen uuden Knights of the Frozen Throne -lisäosan myötä pelissä on noussut esiin ongelma nimeltä Dead Man’s Hand. Kuinka estää pelien venyminen tolkuttoman pitkiksi? Tässä artikkelissa aihetta tarkastellaan aluksi Hearthstonen näkökulmasta ja sen jälkeen Magic: the Gathering -pelin vastaavan esimerkin avulla.

Teksti: Ville ”Naggisampyla” Arminen, @Naggisampyla

Hearthstonen ottelumekaniikka on varsin erilainen kuin Magicissa. Aikaa rajoitetaan vuoroihin, mutta teoriassa pelit voivat jatkua kaksikin tuntia jos voittajaa ei saada selville. Tällaisessa tilanteessa astuu esiin Fatigue-mekaniikka, jonka tarkoituksena on juurikin ylipitkien pelien lopettaminen.

Knights of the Frozen Throne -lisäosassa julkaistu Dead Man’s Hand on kuitenkin kortti, joka puolestaan voi estää pelin loppumisen Fatiguella.

Hearthstone-pelaaja Frank “Fr0zen” Zhangin esittelemä Fatigue Warrior (linkki pakkaan) kuuluu omiin suosikkeihini uuden setin mukana tulleista pakoista. Pakan tavoite on yksinkertainen: odota kunnes vastustajasi kuolee Fatigueen. Sekoittamalla Dead Man’s Handilla aina toisen Dead Man’s Handin pakkaan, ei Warrior tule ikinä menemään Fatiguelle. Sekoittamalla aina myös muutaman poistospellin kuten Executen ja Blood to Ichorin takaisin pakkaan, eivät myöskään vastustajan minionit ole ongelma.

Pakan ongelma piilee tilanteessa, jossa kaksi samanlaista pakkaa pelaavat toisiaan vastaan. Kummankaan voittokeino ei toimi toista vastaan, ja pelin lopettamiseen tarkoitettu Fatigue ei myöskään tuo pelille päätöstä. Tällöin pelistä tulee tuijotuskisa, jossa katsotaan kumman mielestä tällä on parempaakin tekemistä tänä päivänä ja etsii Concede-nappulan. Tämä tuskin on sellaista e-urheilua, jota kukaan mielellään katsoo.

Käsissämme on siis ongelma. Mahdollisia ratkaisumalleja esitetään artikkelin lopussa.

The Four Horsemen ja sen ongelma

Tähän väliin vastaava esimerkki Magic: the Gatheringin puolelta. Magic-piireissä kuohui syyskuussa 2012, kun Starcitygamesin Legacy Open -turnauksen päätuomari Josh Stanfield joutui puuttumaan Jeff Liun pelaamiseen niin, että tämän turnaus käytännössä tyssäsi siihen. Liu pelasi turnauksessa pakkaa, joka tunnetaan nimellä The Four Horsemen (linkki pakkaan).

Magic-turnauksissa varsinaista peliaikaa on 50 minuuttia, jonka jälkeen pelaajat saavat tarvittaessa käyttöönsä viisi lisävuoroa ilman aikarajoitusta. Jos voittajaa ei saada selville, peli päättyy tasan. The Four Horsemen -pakan pelaajat saattoivat kuitenkin pitää ensimmäistä lisävuoroa itsellään jopa tunteja koittaen voittaa vastustajansa.

The Four Horsemen -pakan ongelma oli, ettei sen mitään välivaihetta voitu ohittaa: pelaajan Graveyard-alueen järjestys on aina eri ja pakan järjestys muuttuu aina sekoitettaessa. Tämä aiheutti sen, että pakalla voittaminen kesti aivan tolkuttoman kauan. Pakalla on myös teoreettinen (vaikkakin matemaattisesti laskettuna mitätön) mahdollisuus osua aina päällimmäisenä korttina Emrakuliin, jolloin combo ei etene. Magicin säännöt myös estävät “hitaan pelaamisen” (Slow Play), joka käskee pelaajia edistämään peliä, ja jos riittävää edistystä ei tapahdu, voi tuomari ensin antaa pelaajalle varoituksen ja tämän jälkeen antaa voiton tämän vastustajalle, jos hidastelu jatkuu varoituksesta huolimatta. Ja kuten ehkä voit jo arvata, pakan ja Graveyardin järjestyksen muuttaminen ei riitä pelin edistämiseksi. Tämän takia pakkaa ei enää pelata turnauksissa, sillä combon pelaaminen johtaa käytännössä aina Slow Playhin ja pitkässä juoksussa pelaajan automaattiseen häviöön.

* The Four Horsemen -pakan kulku selitetty yksityiskohtaisemmin tekstin lopussa.

Takaisin Hearthstoneen ja Dead Man’s Handiin.

Mahdollisia ratkaisuja tilanteeseen:

  1. Turnausjärjestäjä (tässä tapauksessa liigajärjestäjä eli FEL) päättää kieltää kortin pelaamisen/kieltää kortin useamman kopion pelaamisen. Mielestäni helpoin ratkaisu tähän ongelmaan, perusteluina pelin mielenkiintoisena pitäminen ja selkeän voittajan selville saamisella. En myöskään usko, että pelaajista kukaan perustaa lineupinsa puhtaasti tämän pakan varaan.
  1. Turnausjärjestäjä automaattisesti bannaa pelaajien Fatigue Warrior -pakat, jos molempien pelaajien lineupeissa on sellainen. Ratkaisun hyvänä puolena on, että kaikkia pakkoja voidaan edelleen pelata. Ongelmana on se, jos toisen pelaajan lineup ei voi voittaa esimerkiksi Evolve Shamania muuten kuin Warriorilla, joka menee automaattisesti banniin ja voitto käytännössä luovutetaan toiselle.
  2. Turnausjärjestäjä päättää pelin tasapeliksi. Tämä voi aiheuttaa pisteytysongelmia tai lisäpelejä voittajan valitsemiseksi. Ongelmallinen.
  1. Annetaan pelaajien pelata. Siperia opettaa on hyvä kansanviisaus, ja kai jonkun täytyy tehdä pisimmän turnauspelin maailmanennätys. Blääh.

FELin HS-liigan kolmannen kauden käynnistymisen ajankohdasta tiedotetaan lähiaikoina.

FELin sarjoissa pelaava HS-pelaaja, osallistu keskusteluun Dead Man’s Hand -ongelmasta FELin Discord-yhteisössä!

*) The Four Horsemen -pakan idea pyörii Mesmeric Orbin ja Basalt Monolithin ympärillä. Kortit aiheuttavat yhdessä jatkumon, jolloin aina aktivoitaessa Basalt Monolithin molemmat kyvyt, siirtyy pelaajan pakan päällimmäinen kortti tämän Graveyard-alueelle. Pakka voittaa loppujen lopuksi saamalla ensin Graveyardille Sharuum the Hegemonin, Dread Returnin sekä Blasting Stationin, sitten palauttaen Sharuumin ja Blasting Stationin pöytään. Kun tämä tila on saavutettu, combo jatkaa kulkuaan kunnes osuu Emrakul, the Aeons Torniin, jolloin Graveyard sekoitetaan takaisin pelaajan pakkaan. Peli päättyy pikkuhiljaa aina combon osuessa Narcomoebaan joka ammutaan Blasting Stationilla vastustajaan. Combo on jatkuva ja käytännössä loputon, kunnes vastustajalla ei enää ole elämiä jäljellä.

Kuva Dead Man’s Hand -kortista: Hearthstone Wiki

Seuraa FELiä sosiaalisessa mediassa!

Counter-Strike: Global Offensive on taktinen ammuntapeli, jossa on vastakkain kaksi viiden pelaajan joukkuetta Tavoitteena on eliminoida vastustajat, virittää pommi tai purkaa se.

Lue lisää FELin CS-liigasta!

Hearthstone: Heroes of Warcraft on virtuaalinen keräilykorttipeli. Vastakkain on kaksi pelaajaa, jotka kortteja pelaamalla yrittävät tuhota toisen pelaajan hahmon.

Lue lisää FELin HS-liigasta!

 

Overwatch on strateginen ammuntapeli, jossa on vastakkain kaksi kuuden pelaajan joukkuetta. Molempien joukkueiden pelaajilla on valittavissaan 23 hahmoa, joista kullakin on erilaiset ominaisuudet.

Liigatoimintaa Overwatchissa valmistellaan. Lue lisää!

 

NHL 17 on suositun jääkiekkopelisarjan 26:s osa.

Tuoreimmassa versiossa on parannettu tekoälyä ja fysiikan mallintamista.

Liigatoimintaa NHL 17:ssä (PS4) valmistellaan. Lue lisää!

League of Legends on suosittu MOBA- eli Multiplayer Online Battle Arena -lajityypin peli. Vastakkain on kaksi viiden pelaajan joukkuetta. Pelaajat valitsevat itselleen hahmon yli 120:sta eri vaihtoehdosta. Hahmot kehittyvät pelin edetessä.

Liigatoimintaa LoLissa valmistellaan. Lue lisää!