Juhannusviikon järjestelyistä

Juhannusviikolla otteluiden oletusajankohta on sunnuntaina klo 20. Juhannuksen vuoksi ottelun saa siirtää seuraavalle viikolle, jos joukkue on ilmoittanut siirtohalustaan sekä vastustajalleen että sähköpostilla osoitteeseen pelit@fel.gg torstaihin 23.6 klo 23.59 mennessä. Ehdota viestissä vaihtoehtoja uudelle ajankohdalle, esim. ”ma-to klo 16-22”.

Otteluiden ajankohdan sopimisesta

Otteluiden oletusajankohta on tähän saakka ollut sunnuntai kello 20, mutta ottelukuorman tasaamiseksi ajankohta saattaa jatkossa vaihdella. Oletusajankohtaa käytetään, jos joukkueet eivät pääse keskenään sopuun tai jos kumpikaan ei ehdota mitään. HUOM! Jos joukkueista vain toinen ehdottaa ajankohtaa, pelataan ottelu kyseisenä ajankohtana eikä sitä muuteta ilman molempien joukkueiden suostumusta. On siis tärkeää olla aktiivisesti sopimassa ajankohtaa.

Kaksi luopumista

KuhaeSports ja GGS.Will ovat luopuneet sijoitusturnauksesta. Kaikki näiden joukkueiden pelatut ottelut on muutettu vastustajien 2-0-voitoiksi. Sama tehdään tuleville otteluille.

Yleistä

FELin virallinen tiedotuskanava on https://fel.gg. Olennaisista muutoksista lähetetään pelaajille myös sähköpostia. Kannattaa seurata FELiä myös sosiaalisessa mediassa!

Ottelujärjestelmän parantamiseksi on tullut runsaasti hyviä ideoita ja ehdotuksia. Kaikki palaute on kallisarvoista, sillä työstämme palvelua kohti täysin virheetöntä ja sulavaa pelikokemusta. Tällä hetkellä työn alla ovat muun muassa keskusteluominaisuus otteluiden sopimiseen, eBot-työkalun toiminnan kehittäminen sekä tulosten, taulukoiden ja tilastojen laaja esillepano. Panostamme myös ottelulähetyksiin, -uutisointiin ja -videoihin. Pian käynnistyy kisa, jossa pelaajia kannustetaan lähettämään videoita sijoitusturnauksen otteluidensa huippuhetkistä.

Seuraavaksi katsanto otteluihin liittyviin käytännön asioihin. Lukemiseen kuluu viitisen minuuttia, mutta sisältö on tärkeää.

Otteluun ilmoittautumisesta

Jos ottelun ajankohdaksi on sovittu kello 18, niin joukkueen kaikkien pelaajien on oltava palvelimella valmiina pelaamaan klo 18.00. Tämän jälkeen palvelimelle ei saa enää liittyä, ellei toinen joukkue tähän suostu. FEL toivoo lähtökohtaisesti, että kaikki ottelut pelataan ja joukkueet käyttävät harkintaa ja reilua urheiluhenkeä esimerkiksi ottelun ajankohtien sopimiseen liittyvissä tapauksissa ja esimerkiksi vastustajajoukkueen pelaajan myöhästyessä ottelusta jokusen minuutin.

Jos joukkue viivyttää ”.ready”-komentoa sovitun ajan jälkeen, niin viivyttäminen kerryttää 15 minuutin teknistä aikalisää. FEListä johtuvat tekniset ongelmat voivat muuttaa tämän säännön soveltamista.

Ilmoittautuminen käynnistyy 30 minuuttia ennen ottelun alkamista. Paikallaolo vahvistetaan ottelusivun Olen paikalla -painikkeella. 15 minuuttia ennen ottelun alkua järjestelmä näyttää ottelupalvelimelle yhdistämiseen tarvittavat tiedot muodossa “CONNECT 127.0.0.1”. On tärkeää, että jokainen pelaaja on syöttänyt Steam ID:nsä oikein, koska palvelimelle voivat liittyä vain tietyn Steam ID:n omaavat pelaajat.

Suosittelemme saapumaan paikalle 30 minuuttia ennen ottelun alkua, jotta asiakaspalvelu ehtii hoitaa mahdolliset ongelmatapaukset. FELin vastuulla ei ole, jos pelaaja ilmoittaa esimerkiksi virheellisestä Steam ID:stä vasta kolme minuuttia ennen ottelun alkua ja tämän takia myöhästyy ottelusta.

Ottelusta

FEL käyttää otteluiden hallinnassa ja tilastoinnissa eBot-työkalua. EBot ei liity palvelimelle, ennen kuin viisi pelaajaa kummastakin joukkueesta on painanut Olen paikalla -painiketta ottelusivullaan. Tämän takia palvelimelle liityttäessä karttana on aluksi Dust II. Käynnistyessään eBot muuttaa pelattavan kartan oikeaksi.

Pelaajien tulee liittyä oman joukkueensa puolelle (terroristit tai erikoisjoukot) ennen kuin ottelu käynnistetään. Palvelin ei korjaa joukkueita oikealle puolelle tai pelaajia oikeisiin joukkueisiin.

Karttojen vaihtuminen otteluissa saattaa kestää hetken. Jos kartta ei vaihdu minuuttiin, olkaa yhteydessä asiakaspalveluun Steamissa tai yksityisviestillä Facebookissa. Kartta vaihdetaan tällöin manuaalisesti.

Jos joukkue on pelaamassa ottelunsa esimerkiksi neljällä pelaajalla, on tästä ilmoitettava asiakaspalveluun hyvissä ajoin ennen ottelun alkamista. Asiakaspalvelu käynnistää tällöin eBotin manuaalisesti.

Ottelut pelataan aina alusta loppuun FELin omilla palvelimilla. Vain erikoisluvalla eli esimerkiksi teknisten ongelmien vuoksi voidaan ottelu pelata ulkopuolisella palvelimella. Ulkopuoliselle palvelimelle siirtyminen tehdään vasta sen jälkeen, kun FEL on tähän erikseen kehottanut.

Otteluissa noudatetaan FELin järjestelmän aikaa UTC +2.

Ongelmatilanteet

Kaikista ongelmatilanteista tulee aina ilmoittaa FELille sähköpostilla osoitteeseen pelit@fel.gg. Akuuteissa tilanteissa vastauksen saa nopeasti yksityisviestillä Facebookissa.

Asiakaspalvelun sujuvuuden vuoksi varmista, että yhdestä ongelmasta on kerrallaan yhteydessä vain yksi pelaaja, eikä koko joukkue yksitellen. Ilmoita alkuun selkeästi seuraavat asiat:

  1. Mitä joukkuetta edustat
  2. Mikä ottelu on kyseessä
  3. Mikä on ongelma
  4. Koskeeko ongelma jotakuta tiettyä pelaajaa
  5. Muut asian hoitamista helpottavat asiat

Esimerkki:

Hei, Olen pelaaja X joukkueesta Team A. Ottelussamme Team A vastaan Team B on ongelmana, että pelaajamme Y ei pääse palvelimelle. Palvelin estää pääsyn ja väittää, että STEAM_0:X:XXXXXX ei ole whitelistattu. Voisitteko korjata ongelman?

Kiitos tiedotteen lukemisesta. Lisäkiitos kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä tähänastisissa ongelmatilanteissa. Olemme oppineet niistä paljon. Onnea juhannusviikon otteluihin!

Seuraa FELiä sosiaalisessa mediassa!

csgo_transCounter-Strike: Global Offensive on taktinen ammuntapeli, jossa kaksi viiden pelaajan joukkuetta taistelevat toisiaan vastaan. Tavoitteena on eliminoida vastakkaisen joukkueen pelaajat, virittää pommi tai purkaa se.

Lue lisää FELin CS-liigasta!