FEL Valorant säännöt

Yleiset säännöt

1.1: Peli: Valorant, viimeisin versio
1.2: Joukkueen koko: 5 varsinaista pelaajaa ja 3 mahdollista varapelaajaa.
1.2.1 Joukkueen aktiivisessa kokoonpanossa tulee olla 3 suomalaista pelaajaa ja joukkueen tulee olla suomalainen.
1.3: Joukkue voi vaihtaa turnauksen aikana enintään yhden varsinaisen pelaajan.
1.4: Yksi pelaaja voi olla vain yhdessä joukkueessa turnauksen aikana.
1.5: VoIP-ohjelmisto on sallittu. Turnausjärjestäjä voi tarjota Mumble ja Teamspeak-palvelimet.
1.6: Mikä tahansa ohjelmisto, joka muokkaa pelitiedostoja tai tuottaa epäreilun edun pelissä, on ehdottomasti kielletty ja on peruste välittömälle poistamiselle turnauksesta.
1.7: Pelaajilla tulee olla voimassa oleva Valorant-tili henkilökohtaisella Riot Games -tilillään turnauspelejä varten ellei toisin mainita.
1.8: Joukkue- ja pelinimet
1.8.1: Pelaajien tulee käyttää heidän virallista pelinimeään koko turnauksen ajan.
1.8.2: Joukkueiden ja pelaajien nimet eivät saa sisältää kirosanoja tai muita loukkaavia termejä. Päätös nimimerkin kelvollisuudesta on adminilla.
1.8.2: Sponsorit, jotka eivät liity alkoholiin, tupakkatuotteisiin, uhkapelaamiseen tai aikuisviihteeseen, ovat sallittuja pelinimen lopussa tai joukkueen nimessä.
1.9: Aikataululliset asiat
1.9.1: Joukkueen kapteenien tulee olla toisiinsa yhteyksissä tarpeeksi aikaisin, jotta ottelu voi alkaa ajallaan.
1.9.2: Jos joukkue ei ole paikallaan ja valmiina kun pelin on määrä alkaa, on heillä 5 minuuttia aikaa tulla paikalle. Tämän ajan jälkeen vastajoukkue ottaa yhteyttä tuomareihin ja ottelu katsotaan luovutusvoitoksi paikalla olevalle joukkueelle.
1.9.3: Jos joukkueesta puuttuu pelaajia, kun ottelun on määrä alkaa, heidän täytyy aloittaa ottelu ilman täyttä joukkuetta tai luovuttaa. Joukkueen vastuulla on, että kaikki joukkueen pelaajat ovat valmiina määräaikaan mennessä.
1.9.4: Turnaustoimihenkilöt varaavat oikeuden muuttaa näitä määritteitä, mikäli olosuhteet niin vaativat.
1.10: Ensimmäisenä 13 erää saanut joukkue voittaa kartan/ottelun. Erien ollessa tasan 12-12 pelataan jatkoaika, joka päättyy toisen joukkueen johtaessa kahdella erällä.
1.11: Kummankin joukkueen on otettava kuvaruutukaappaus pelin loputtua siten, että kuvasta näkee pelin pelaajat ja sen, kumpi joukkue voitti pelin.
1.12: Äärimmäisissä olosuhteissa turnauksen järjestäjä varaa oikeuden muuttaa sääntöjä.

Muut säännöt

3.1: Macro-toiminnot eivät ole sallittuja missään pelilaitteissa kuten näppäimistöissä tai hiirissä.
3.1.1: Yhden näppäimen painalluksen tulee laukaista vain yksi komento pelissä.
3.2: Ulkopuoliset ohjelmat, jotka vaikuttavat pelin tilaan tai suorittavat pelin sisällä toimintoja, ovat kielletty.
3.3: Yhteyden katkaiseminen tahallisesti kesken pelin on kielletty.
3.4: Pelin kartoissa tai hahmoissa esiintyvien bugien tai exploittien käyttäminen on kiellettyä. Näihin lukeutuvat esim. asettuminen paikkaan mihin pääsyä ei selvästi ole tarkoitettu, paikka josta pelaaja näkee selvästi pidemmälle kuin on sallittua. Adminilla on aina päätösvalta onko käytetty bugia tai exploittia hyödyksi ja voi määrätä kyseisestä teosta välittömästi rangaistuksen.

Tauot

4.1: Jos pelaajalla on teknisiä ongelmia pelin aikana, hän voi pyytää taukoa chat-viestillä.
4.2: Tuomarit/host voivat asettaa pelin tauolle tarpeen mukaan.
4.3: Pelin asettaminen tauolle pelaajien toimesta on sallittu vain teknisissä ongelmissa.
4.4: Peliä jatketaan tauolta, kun molemmat joukkueet ovat valmiina.
4.5: Jos pelaajalla on tekninen ongelma, peli voidaan asettaa tauolle maksimissaan 10 minuutiksi, jonka jälkeen ottelua jatketaan pelaajan pelikyvystä huolimatta.
4.6: Jos palvelimen tai verkon aiheuttama tekninen vika vaikuttaa vähintään kolmeen pelaajaan vähintään 10 minuutin ajan, peli voidaan aloittaa alusta ellei tuomari toisin sano.

Kartat

5.1: Karttoina toimii ennalta määrätyt kartat:
Haven
Split
Bind
Ascent
Icebox

5.2: Karttavalinta
Ensimmäisen bännin tekee joko kolikon heiton voittanut joukkue tai kotijoukkue (Joukkue A). Kotijoukkue on ottelusivulla vasemmalla puolella tai pudotuspelikaaviossa ylempänä.

BO3:
-Joukkue A bännii kartan
-Joukkue B bännii kartan
-Joukkue B valitsee kartan
-Joukkue A valitsee aloituspuolen
-Joukkue A valitsee toisen kartan
-Joukkue B valitsee aloituspuolen toisesta kartasta
-Jäljelle jäävä kartta on mahdollinen kolmas kartta
-Joukkue A valitsee aloituspuolen kolmannesta kartasta

BO1:
-Joukkue A bännii kartan
-Joukkue B bännii kartan
-Joukkue A bännii kartan
-Joukkue B bännii kartan
-Jäljelle jäänyt kartta pelataan
-Joukkue A valitsee aloituspuolen kartasta

Protestit ja rangaistukset

6.1: Kaikki protestit tulee tehdä 10 minuutin sisällä ottelun päättymisestä. Taukoja ei käytetä pelin aikana protestien tekemiseen. Tapaukset käsitellään tuomarien toimesta ottelun jälkeen.
6.2: Kun ottelusta on tehty protesti, asianomaiset joukkueet eivät voi jatkaa turnauksessa ennen kuin protesti on selvitetty.
6.3: Rangaistukset
6.3.1: Varoitus, kierroksen häviäminen, kartan häviäminen, ottelun häviäminen, pelaajan tai joukkueen diskaus turnauksesta, pelikiellon asettaminen pelaajalle tai joukkueelle.
6.3.2: Kierroksen häviämistä voidaan käyttää, niin että kierros vähennetään kartan lopputuloksesta.
6.3.3: Tuomarit voivat käyttää säädettyjä rangaistuksia haluamallaan tavalla.

Fair play

7.1: Turnaus käyttää reilun pelaamisen eli fair play -sääntöjä. Haukkuminen, rasismi ja uskonnon pilkkaaminen on kiellettyä ja johtaa rangaistukseen. Vastustajan tahallinen provosointi on kielletty.
7.2: Osallistujien tulee puhutella tuomareita kohteliaasti ja kunnioittavasti.
7.3: Pelien, pelilähetyksen, muiden pelaajien, joukkueiden tai turnauksen järjestäjien kaikki sabotoiminen on kiellettyä.

Lähetykset

8.1: Jos tapahtumalla on virallinen lähetys, joukkueiden ja pelaajien on odotettava, että lähetyksen tuotanto on valmis ennen pelin aloittamista.
9.2: Peleissä ei saa olla mukana muita katselijoita, kuin ennalta hyväksytyt lähetyshenkilöt ja tuomarit.
9.3: Pelaajat eivät saa katsoa tai kuunnella mitään lähetyksiä turnauspelin aikana.
9.4: Online-turnauksissa lähetyksissä pitää olla vähintään 2 minuutin viive.
9.5: Pelaajat eivät saa lähettää omaa peliään mikäli se lähetetään FELin toimesta.

Muut

Turnausvastaavalla on aina oikeus toimia oman harkintansa mukaan ja soveltaa sääntökirjassa mainittuja ja mainitsemattomia sääntöjä tiettyyn rajaan asti. Tällaisissa tapauksissa Turnausvastaavan on kuitenkin konsultoitava vähintään yhtä muuta sarjavastaavaa, jotta mahdolliset puolueellisuudet vältetään. Mikäli sääntökirjasta puuttuu jokin olennainen tai olennaiseksi oletettava sääntö, on parasta kysyä sarjavastaavalta asiasta ennen kuin toimii sitä vastaan.

Jos säännöistä puuttuu kohta tai asia käytetään kyseisessä tapauksessa mahdollisia Riot Gamesin virallisia sääntöjä.

Otteluiden tulokset

Molemmat joukkueet ovat velvollisia ottamaan kuvankaappauksen pelin tuloksesta, jotta toimitsijat kykenevät varmistamaan oikean tuloksen. Joukkueet ovat myös velvollisia ilmoittamaan tulokset mahdollisimman nopeasti ja oikein jokaisesta kartasta (esim. 2-1, 1-2) Challengermodeen tai sille tarkoitetulle kanavalle sarjan Discord-palvelimella. Ottelu on saatettu päätökseen vasta sitten, kun sarjavastaava on varmistanut ja hyväksynyt tulokset. Voitosta 2p, tasapelistä 1p (mikäli käytössä) ja häviöstä 0p.

Huijaaminen

Kaikki huijaaminen, mukaan lukien pelin seuraaminen toisen henkilön avustuksella, on kielletty.
Jos osallistuja ei tiedä, onko jokin pelimekaniikka sallittu, heidän tulee kysyä asiaa päätuomarilta ennen turnausta.

Sääntöjen rikkominen johtaa sanktioihin ja adminilla on oikeus määrätä mikä tahansa sanktio mistä tahansa sääntörikkomuksesta.

Sanktioita ovat:
Varoitukset
Yhden pelin tappio
Yhden ottelusarjan tappio
Palkintosumman vähentäminen
Pelaajan tai joukkueen poistaminen turnauksesta
Pelaajan tai joukkueen poistaminen tapahtumasta
Turnaustuomarin tekemä päätös voidaan kyseenalaistaa käsittelemällä asia turnauksen päätuomarin kanssa. Kantelu päätöksestä on tehtävä päätuomarille heti, kun tuomari on antanut päätöksen tai kun peli, jota päätös koskee, on päättynyt. Päätuomarin päätös on lopullinen ja siitä ei voi tehdä kantelua.

Logo

Turnauksiin osallistuvilta joukkueilla tulee olla logo. FELillä tulee olla oikeus käyttää logoa turnaukseen ja/tai liigoihin liittyvissä artikkeleissa ja sosiaalisessa mediassa. Logon koko tulee olla maksimissaan 1024×1024 px tai minimissään 512×512 px -kokoisena png-tiedostona läpinäkyvällä taustalla. 

Logo on edellytys osallistumiselle. FEL voi määrätä joukkueelle logon, jos joukkue ei voi logoa toimittaa vaaditussa muodossa FELille. Logo tulee toimittaa FELin ilmoittamaan aikarajaan mennessä.