FEL Overwatch Cupin säännöt

Yleiset säännöt

1.1: Peli: Overwatch (Blizzard Entertainment), viimeisin versio
1.2: Joukkueen koko: 6 varsinaista pelaajaa ja 2 mahdollista varapelaajaa.
1.2.1 Joukkueen äktiivisessa kokoonpanossa tulee olla Suomalainen pelaaja ja joukkueen tulee olla Suomalainen.
1.3: Joukkue voi vaihtaa turnauksen aikana enintään kaksi varsinaista pelaajaa.
1.4: Yksi pelaaja voi olla vain yhdessä joukkueessa turnauksen aikana.
1.5: VoIP-ohjelmisto on sallittu. Turnausjärjestäjä voi tarjota Mumble ja Teamspeak-palvelimet.
1.6: Mikä tahansa ohjelmisto, joka muokkaa pelitiedostoja tai tuottaa epäreilun edun pelissä, on ehdottomasti kielletty ja on peruste välittömälle poistamiselle turnauksesta.
1.7: Pelaajilla tulee olla voimassa oleva Overwatch-lisenssi henkilökohtaisella Battle.net-tilillään turnauspelejä varten ellei toisin mainita.
1.8: Pelinimet
1.8.1: Pelaajien tulee käyttää heidän virallista pelinimeään koko turnauksen ajan.
1.8.2: Sponsorit, jotka eivät liity alkoholiin, tupakkatuotteisiin, uhkapelaamiseen tai aikuisviihteeseen, ovat sallittuja pelinimen lopussa tai joukkueen nimessä.
1.9: Aikataululliset asiat
1.9.1: Joukkueen kapteenien tulee olla toisiinsa yhteyksissä tarpeeksi aikaisten, jotta ottelu voi alkaa ajallaan.
1.9.2: Jos joukkue ei ole paikallaan ja valmiina kun pelin on määrä alkaa, on heillä 15 minuuttia aikaa tulla paikalle. Tämän ajan jälkeen vastajoukkue ottaa yhteyttä tuomareihin ja ottelu katsotaan luovutusvoitoksi paikalla olevalle joukkueelle.
1.9.3: Jos joukkueesta puuttuu pelaajia, kun ottelun on määrä alkaa, heidän täytyy aloittaa ottelu ilman täyttä joukkuetta tai luovuttaa. Joukkueen vastuulla on, että kaikki joukkueen pelaajat ovat valmiina määräaikaan mennessä.
1.9.4: Turnaustoimihenkilöt varaavat oikeuden muuttaa näitä määritteitä, mikäli olosuhteet niin vaativat.
1.10: Kummankin joukkueen on otettava kuvaruutukaappaus pelin loputtua siten, että kuvasta näkee pelin pelaajat ja sen, kumpi joukkue voitti pelin.
1.11: Äärimmäisissä olosuhteissa turnauksen järjestäjä varaa oikeuden muuttaa sääntöjä.

Muut säännöt
3.1: Macro-toiminnot eivät ole sallittuja missään pelilaitteissa kuten näppäimistöissä tai hiirissä.
3.1.1: Yhden näppäimen painalluksen tulee laukaista vain yksi komento pelissä.
3.2: Ulkopuoliset ohjelmat, jotka vaikuttavat pelin tilaan tai suorittavat pelin sisällä toimintoja, ovat kielletty.
3.3: Yhteyden katkaiseminen tahallisesti kesken pelin on kielletty.

Tauot
4.1: Jos pelaajalla on teknisiä ongelmia pelin aikana, hän voi pyytää taukoa chat-viestillä.
4.2: Tuomarit/host voivat asettaa pelin tauolle tarpeen mukaan.
4.3: Pelin asettaminen tauolle pelaajien toimesta on sallittu vain teknisissä ongelmissa.
4.4: Peliä jatketaan tauolta, kun molemmat joukkueet ovat valmiina.
4.5: Jos pelaajalla on tekninen ongelma, peli voidaan asettaa tauoksi maksimissaan 10 minuutiksi, jonka jälkeen ottelua jatketaan pelaajan pelikyvystä huolimatta.
4.6: Jos palvelimen tai verkon aiheuttama tekninen vika vaikuttaa vähintään kolmeen pelaajaan vähintään 10 minuutin ajan, peli voidaan aloittaa alusta ellei tuomari toisin sano.
Kartat
5.1: Karttajoukkona toimii ennalta määrätyt kartat:
Control: Ilios, Busan, Oasis, Lijang Tower, Nepal
Hybrid: Numbani, King’s Row, Eichenwalde, Hollywood, Blizzard World
Assault: Volskaya Industries, Temple of Anubis, Hanamura, Hoziron Lunar Colony, Paris
Escort: Dorado, Havana, Rialto, Junkertown, Route 66

5.2: Karttarotaatio
Karttarotaationa käytetään Overwatch Contendersistä tuttua rotaatiotyyppiä. Karttoja pelataan karttatyypeittäin seuraavassa järjestyksessä: Control, Escort, Assault, Hybrid.
Tasapelin sattuessa pelataan ylimääräinen Control-kartta, jota ei vielä ole pelattu.
5.3: Karttavalinnat
5.2.1: Ensimmäisen kartan valitsee joko kolikon heiton voittanut joukkue tai kotijoukkue (Joukkue A), jolla on parempi ennakkosijoitus (seed). Tyypillisesti kotijoukkue on ottelusivulla vasemmalla puolella tai pudotuspelikaaviossa ylempänä.
Seuraava kartan valitsee aina edellisen kartan hävinnyt joukkue
Aloituspuolen valitsee se joukkue, joka ei valinnut pelattavaa karttaa. Control-kartassa aloituspuolta ei valita.

Protestit ja rangaistukset
6.1: Kaikki protestit tulee tehdä 10 minuutin sisällä ottelun päättymisestä. Taukoja ei käytetä pelin aikana protestien tekemiseen. Tapaukset käsitellään tuomarien toimesta ottelun jälkeen.
6.2: Kun ottelusta on tehty protesti, asianomaiset joukkueet eivät voi jatkaa turnauksessa ennen kuin protesti on selvitetty.
6.3: Rangaistukset
6.3.1: Varoitus, kierroksen häviäminen, kartan häviäminen, ottelun häviäminen, pelaajan tai joukkueen diskaus turnauksesta, pelikiellon asettaminen pelaajalle tai joukkueelle.
6.3.2: Kierroksen häviämistä voidaan käyttää Capture-tyypin kartoissa jolloin kierros vähennetään kartan lopputuloksesta.
6.3.3: Tuomarit voivat käyttää säädettyjä rangaistuksia haluamallaan tavalla.

Fair play
7.1: Turnaus käyttää reilun pelaamisen eli fair play -sääntöjä. Haukkuminen, rasismi ja uskonnon pilkkaaminen on kiellettyä ja johtaa rangaistukseen. Vastustajan tahallinen provosointi on kielletty varoituksen uhalla.
7.2: Osallistujien tulee puhutella tuomareita kohteliaasti ja kunnioittavasti.
7.3: Jos osallistuja yrittää tahallaan sabotoida pelejä, toisia pelaajia tai turnauksen järjestäjiä, pelaaja diskataan.

Lähetykset
8.1: Jos tapahtumalla on virallinen lähetys, joukkueiden ja pelaajien on odotettava, että lähetyksen tuotanto on valmis, ennen pelin aloittamista.
9.2: Peleissä ei saa olla mukana muita katselijoita, kuin ennalta hyväksytyt lähetyshenkilöt ja tuomarit.
9.3: Pelaajat eivät saa katsoa tai kuunnella mitään lähetyksiä turnauspelin aikana.
9.4: Online-turnauksissa lähetyksissä pitää olla vähintään 2 minuutin viive.
9.5: Pelaajat eivät saa lähettää omaa peliään offline-turnauksissa.
Jos säännöistä puuttuu kohta tai asia, niin käytetään Overwatch Contendersin virallisia sääntöjä kyseisessä tapauksessa.

Muut

Muut

Sarjavastaavalla on aina oikeus toimia oman harkintansa mukaan ja soveltaa sääntökirjassa mainittuja ja mainitsemattomia sääntöjä tiettyyn rajaan asti. Tällaisissa tapauksissa sarjavastaavan on kuitenkin konsultoitava vähintään yhtä muuta sarjavastaavaa, jotta mahdolliset puolueellisuudet vältetään. Mikäli sääntökirjasta puuttuu jokin olennainen tai olennaiseksi oletettava sääntö, on parasta kysyä sarjavastaavalta asiasta ennen kuin toimii sitä vastaan.

Otteluiden tulokset

Molemmat joukkueet ovat velvollisia ottamaan kuvankaappauksen ottelun päättymisruudusta, jotta toimitsijat kykenevät varmistamaan ottelun tuloksen. Joukkueet ovat myös velvollisia ilmoittamaan tulokset mahdollisimman nopeasti ja oikein jokaisesta kartasta (esim. 2-1, 1-2) sille tarkoitetulle kanavalle sarjan Discord-palvelimella. Ottelu on saatettu päätökseen vasta sitten, kun sarjavastaava on varmistanut ja hyväksynyt tulokset. Voitosta joukkue saa yhden (1) pisteen, tasapelistä yhden  tai häviöstä ei tule pisteitä. 

Huijaaminen
Kaikki huijaaminen, mukaan lukien pelin seuraaminen toisen henkilön avustuksella, on kielletty.
Jos osallistuja ei tiedä, onko jokin pelimekaniikka sallittu, heidän tulee kysyä asiaa päätuomarilta ennen turnausta.

Sääntöjen rikkominen johtaa sanktioihin.

Sanktioita ovat:

Varoitukset
Yhden pelin tappio
Yhden ottelusarjan tappio
Palkintosumman vähentäminen
Pelaajan tai joukkueen poistaminen turnauksesta
Pelaajan tai joukkueen poistaminen tapahtumasta
Turnaustuomarin tekemä päätös voidaan kyseenalaistaa käsittelemällä asia turnauksen päätuomarin kanssa. Kantelu päätöksestä on tehtävä päätuomarille heti, kun tuomari on antanut päätöksen tai kun peli, jota päätös koskee, on päättynyt. Päätuomarin päätös on lopullinen ja siitä ei voi tehdä kantelua.

Yleiset asetukset

2.1: Rule set: Competitive
2.2: Map Options
2.2.1: Map rotation: After a game
2.2.2: Map order: Single Map
2.2.3: Return to lobby: After a game
2.2.4: Aseta kaikki muut kartat “off” asentoon paitsi ennalta valittu kartta.
2.3: Hero Options
2.3.1: Hero selection limit: 1 per team
2.3.2: All heroes are currently allowed
2.3.3: Role selection limit: None
2.3.4: Allow Hero Switching: On
2.3.5: Respawn as random hero: Off
2.4: Heroes: Kaikki sankarit on asetettava “on” asentoon elleivät adminit toisin ohjeista. Turnauksessa pelataan sen hetken competitive-modessa valittavissa olevilla hahmoilla.
2.5: Gameplay Options:
2.5.1: Control game mode format: Best of 3
2.5.2: Health modifier: 100%
2.5.3: Damage modifier: 100%
2.5.4: Healing modifier: 100%
2.5.5: Ultimate charge rate modifier: 100%
2.5.6: Respawn time modifier: 100%
2.5.7: Ability cooldown modifier: 100%
2.5.8: Disable skins: Off
2.5.9: Disable health bars: Off
2.5.10: Disable kill cam: On
2.5.11: Disable kill feed: Off
2.5.12: Headshots only: Off
2.6: Team Options
2.6.1: Team balancing: Off
2.6.2: When balancing occurs: After a mirror match
2.7: Game Options – Video
2.7.1: Display mode: fullscreen OR borderless windowed
2.8: Game Options – Social
2.8.1: Receive group invite requests: off
2.8.2: Receive whispers: off
2.8.3: Display friend request notifications: off
2.8.4: Display friend notifications: off

Kartat

Karttajoukkona toimii ennalta määrätyt kartat:
Control: Ilios, Busan, Oasis
Hybrid: Numbani, King’s Row, Eichenwalde
Assault: Volskaya Industries, Temple of Anubis, Hanamura
Escort: Dorado, Havana, Rialto