Pelaaminen, säännöt ja asetukset FELin CS:GO-kilpailuissa

Ennen ottelua | Ottelussa | Ottelun jälkeen
Säännöt
Kartat
Asetukset
Pisteytys
Yleistä
Vilppi ja luovutukset
Rangaistukset

cs-stepbystep
Ottelu koostuu kahdesta osasta: ajankohdan sopimisesta ja pelaamisesta. Joukkueet sopivat otteluviikkoa edeltävällä viikolla keskenään ajankohdan, jolloin heille sopii pelata. Alla olevat toimintaohjeet ovat osa säännöstöä.

Ennen ottelua:

  • Joukkueiden tulee sopia ottelu ennen alkavaa viikkoa kyseiselle viikolle määritetyn vastustajan kanssa. Joukkueiden kapteenit voivat ehdottaa ottelulle päivämäärää paikassa Oma tili -> Omat ottelut.
    • Kapteeni syöttää ehdotuksen ajankohdasta/ajankohdista. Toinen kapteeni voi joko hyväksyä ehdotuksen tai ehdottaa toista ajankohtaa/ajankohtia. 
      • Jos vain toinen joukkueista ehdottaa ajankohtaa tai useita eri ajankohtia lukittuu ottelu pelattavaksi aikaisimpana ehdotettuna ajankohtana.
      • Jos yhteisymmärrystä ei löydy tai kumpikaan ei ehdota mitään, pelataan ottelu FELin asettamana ajankohtana eli otteluviikon sunnuntaina aikavälillä klo 18.00-21.00. Kahden ottelun viikoilla FELin asettamat otteluiden oletusajankohdat ovat sunnuntaisin klo 18.00 ja klo 21.00.
      • HUOM! Ottelulle voi ehdottaa useita eri ajankohtia.
    • Karttaveto tapahtuu vasta aikaisintaan 30 minuuttia ennen ottelun alkua molempien joukkueiden kapteenien ollessa paikalla. Järjestelmä on arponut koti- ja vierasjoukkueet; ottelu aloitetaan kotijoukkueen kartalla.

Ottelun alkaessa:

  • Kummastakin joukkueesta on oltava paikalla vähintään viisi pelaajaa ottelun alkaessa. Paikallaolo vahvistetaan ottelusivun Olen paikalla -painikkeella. Ilmoittautuminen käynnistyy 30 minuuttia ennen ottelun alkua. Suosittelemme saapumaan heti tällöin paikalle, jotta asiakaspalvelu ehtii hoitaa mahdolliset ongelmatilanteet.
  • Karttaveto alkaa vasta aikaisintaan 30 minuuttia ennen ottelun alkua molempien joukkueiden kapteenien ollessa paikalla.
    • Karttaveto etenee seuraavassa järjestyksessä: A poistaa yhden kartan, B poistaa yhden kartan, A poistaa yhden kartan, B poistaa yhden kartan, B valitsee yhden kartan, A valitsee yhden kartan. Kaksi valittua karttaa pelataan.
  • HUOM! Karttaveto tulee olla tehtynä ennen pelin alkamisajankohtaa!
  • Viimeisen pelaajan ilmoittauduttua paikalle järjestelmä näyttää ottelupalvelimelle yhdistämiseen tarvittavat tiedot muodossa “CONNECT 127.0.0.1”. On tärkeää, että jokainen on syöttänyt Steam ID:n oikein, koska palvelimelle voivat liittyä vain tietyn Steam ID:n omaavat pelaajat. 
  • Ottelu alkaa sovittuna ajankohtana. Jos ottelu on sovittuna esimerkiksi klo 18.00, on joukkueen kaikkien pelaajien oltava palvelimella valmiina pelaamaan klo 18.00. Tämän jälkeen valmiina oleva joukkue on oikeutettu luovutusvoittoon. Jos joukkue viivyttää .ready-komentoa sovitun ajan jälkeen, tämä viivyttäminen kerryttää 15 minuutin teknistä aikalisää. FEListä johtuvat tekniset ongelmat voivat muuttaa tämän säännön soveltamista.
  • Ottelu luodaan 30 minuuttia ennen pelin alkamista. Pelaaja on pelikelpoinen mikäli on joukkueensa jäsen ja syöttänyt Steam ID:n palveluun ENNEN ottelun luontia eli 30 minuuttia ennen ottelun alkamista.
  • Jokaisen pelaajan on nauhoitettava in-eye-demo konsolikomennolla “record”.
  • Pelaajat yhdistävät palvelimelle ja joukkueiden kapteenit ilmoittavat joukkueensa olevan valmis chattiin komennolla ".ready".
  • Pelataan puukkokierros, jolla päätetään puolet. Kierroksen jälkeen voittanut joukkue päättää puolen komennoilla ".stay" tai ".switch".
  • Pelataan ottelun ensimmäinen kartta. Ensimmäisenä 16 erää saanut voittaa kartan. Erien ollessa tasan 15–15, pelataan jatkoaika, joka koostuu kahdesta kolmen erän puoliskosta. Jokaisen jatkoajan puoliskon aloitusraha on $10,000. Kartta päättyy toisen joukkueen voittaessa neljä erää saman jatkoajan aikana. Jos peli on tasan kuuden erän jälkeen, pelataan aina uusi jatkoaika kunnes voittaja on selvillä.
  • Siirrytään ottelun toiseen karttaan, joka alkaa taas puukkokierroksella. Joukkueilla on 15 minuuttia aikaa ensimmäisen kartan jälkeen aloittaa toinen kartta. Jos toinen joukkue ei ole siihen mennessä valmis jatkamaan ottelua, tuomitaan koko ottelu luovutusvoitolla valmiina olleelle joukkueelle.
  • Pelataan toinen kartta. Ensimmäinen 16 erää saanut voittaa kartan. 15–15-tilanteessa voitto ratkaistaan jatkoajalla.

Ottelun jälkeen:

  • Pelaajat voivat poistua palvelimelta. Tulos päivittyy automaattisesti sivustolle.
  • Mikäli epäselvyyksiä tai vilppiepäilyjä ilmenee ole yhteydessä FELin peliosastoon pelit@fel.gg.

Otteluissa noudatetaan FELin järjestelmän aikaa (UTC +2.00). 

Säännöt

Runkosarjassa ja turnausten lohkovaiheessa pelataan paras kahdesta -mallilla, jossa ottelu voi siis päättyä 2–0, 1–1 tai 0–2.

Pudotuspeleissä käytössä on paras kolmesta -malli, jossa ensimmäisenä kaksi karttaa voittanut joukkue voittaa ottelun. Tarvittaessa voitto ratkaistaan jatkoajalla.

  1. Pelaajat saavat käyttää Alias Jump Throw -bindia ja ostoskriptoja, muut ovat kiellettyjä.
  2. Kaikenlainen bugien hyväksikäyttäminen on kiellettyä. Pelaajan/joukkueen katsotaan hyödyntävän bugia, jos esimerkiksi autat joukkuetoverin kiinteän objektin läpi tai käytät kartan näkymättömiä osia hyväksesi.
  3. Pommia ei saa asettaa paikkaan,
    1. josta sitä ei pysty purkamaan
    2. jossa se ei kosketa kiinteää objektia
    3. jossa siitä ei kuulu normaali pommin piippausääni.
  4. Pelaajat eivät saa peittää millään esineillä tai asioilla pommia, niin ettei sitä pysty purkamaan.
  5. Pommia ei saa purkaa kiinteän seinän tai esineen läpi.
  6. Jos pelaaja menettää yhteyden serveriin ensimmäisen erän aikana ja yhtään vahinkoa ei ole tehty kummankaan joukkueen toimesta eikä pommia ole asetettu, tulee ottelu aloittaa alusta. (Maksimissaan yhden kerran ottelussa per joukkue.)
  7. Jos toisen joukkueen kaikki pelaajat menettävät yhteyden serveriin samaan aikaan, ja ottelua ei olla aloittamassa uudelleen, häviää kyseinen joukkue käynnissä olevan erän.
  8. Joukkueet voivat käyttää taktista tai teknistä pausea yhteensä 15 minuuttia per ottelu.
    1. Mikäli pelaaja putoaa serveriltä teknisten ongelmien tai muun syyn takia, voidaan peli laittaa tauolle enintään 15 minuutiksi. Tämän jälkeen peliä jatketaan huolimatta siitä, onko puuttuva pelaaja pelikykyinen vai ei. 15 minuutin maksimi koskee koko joukkuetta ottelun aikana ja kaikki, paitsi kartan vaihdon yhteydessä tapahtuva odottaminen kerryttää sitä.
    2. Kartanvaihdon jälkeen on 15 minuuttia aikaa jatkaa ottelua.
  9. Oman pelin streamaaminen on sallittua, pois lukien FELin lähettämät ottelut.

Kartat

de_cache, de_cbble, de_inferno, de_mirage, de_nuke, de_overpass, de_train.

Asetukset

Kierrosaika: 1 minuutti ja 55 sekuntia. Freezetime: 20 sekuntia. Ostoaika: 20 sekuntia. Pommin ajastin: 40 sekuntia.

Jatkoajan rahat: $10,000. Jatkoaika: kolme kierrosta per puoli.

Pisteytykset

Jokainen voitettu kartta antaa liigapisteitä yhden (1) TAI jos voittaa molemmat kartat saa kolme (3) pistettä. Mahdolliset lopputulokset ovat:

  1. joukkue VS 2. joukkue:
  • 2-0 → 1. joukkue saa 3 pistettä
  • 1-1 → 1. joukkue saa yhden (1) ja 2. joukkue saa yhden (1) pisteen.
  • 0-2 → 2. joukkue saa 3 pistettä

Turnauksissa voitosta 3 pistettä, tasapelistä 1 piste, tappiosta 0 pistettä.

Runkosarjan jälkeen tasapisteissä olevien joukkueiden paremmuus määrittyy seuraavassa järjestyksessä:

  1. vähemmän luovutettuja otteluita
  2. keskinäisten otteluiden pisteet
  3. voitettujen otteluiden määrä
  4. keskinäisten otteluiden erien +/-
  5. uusintaottelu.

Ellei FEL toisin ilmoita.

Yleistä

  1. Pelaajilta/joukkueilta odotetaan täyttä panostusta kaikkiin otteluihin.
  2. Pelaajat/joukkueet eivät saa tahallisesti luovuttaa otteluita ja/tai muuten vaikuttaa muiden pelaajien tai joukkueiden sijoituksiin.
  3. Pelaajien odotetaan käyttäytyvän kunnioittavasti muita pelaajia ja organisaatioita sekä FELin työntekijöitä kohtaan.
  4. Kurinpito pätee liigojen välillä, eli esimerkiksi HS-liigassa tapahtunut rike voi johtaa saman pelaajan sulkemiseen ulos myös CS-liigasta.
  5. Pelaajien tulee pelata pelit virallisilla nimimerkeillä. Pelin sisäisissä esineissä ei saa näkyä FELin sääntöjä rikkovia sanoja.
  6. Pelaajat eivät saa keskustella pelin aikana firmoista, sponsoreista tai tuotteista. Nimimerkkien perässä saa kuitenkin näkyä sponsorit.
  7. Joukkueen tai pelaajan tulee olla valmis aloittamaan peli sovittuna alkamisajankohtana FELin järjestelmän ajan mukaan.
  8. Enemmistön (3/5) pelaavasta kokoonpanosta tulee olla Suomen kansalaisia.
  9. Joukkueen hajotessa kesken kauden tai kauden välissä on joukkueen historiassa eniten otteluita pelanneella enemmistöllä oikeus säilyttää paikkansa tai jatkaa otteluita jo saavutetulla liigatasolla.
    • Joukkueessa on pelattava vähintään kolme samaa pelaajaa, jotta liigassa jatkaminen/liigapaikan lunastaminen on mahdollista. FELillä on oikeus poiketa säännöstä pelaajien eduksi.
      • Kyseisten pelaajien tulee pelata vähintään 50% jäljellä olevista otteluista/tulevan kauden otteluista.
  10. Kesken liigan tai turnauksen voi vaihtaa kerran joukkueesta toiseen. Joukkueen vaihtuessa ole yhteydessä pelit@fel.ggFELillä on oikeus poiketa säännöstä.
    • FELillä on halutessaan oikeus estää siirto, jos se katsoo siirron olevan hyvien käytäntöjen vastainen.
    • Siirto on sallittu vasta, kun FEL sen vahvistaa.
    • Samalla turnaus- tai liigakierroksella ei saa pelata kahdessa eri joukkueessa.
    • Ensimmäisen pelatun pudotuspeliottelun jälkeen joukkueesta toiseen vaihtaminen on kiellettyä.
  11. CS-haastajaliigan käynnistymisen jälkeen CS-liigassa pelannut pelaaja ei saa pelata tai vaihtaa joukkuetta CS-haastajaliigan joukkueeseen. FELillä on oikeus poiketa säännöstä.

Vilppi ja luovutukset

  1. Epäilys vilpistä saattaa johtaa luovutustappioon ja/tai koko turnauksesta/liigasta sulkemiseen. Pelaajat ja joukkueet, jotka suljetaan turnauksesta tai liigasta, eivät ole oikeutettuja palkintorahoihin tai muihin palkintoihin. Myös tuleviin liigoihin ja turnauksiin osallistuminen saatetaan kieltää.
  2. Kierroksien ottelut on pelattava FELin antamana ajankohtana. Mikäli joukkueesi ei ole ajoissa paikalla, oikeuttaa se toisen joukkueen luovutusvoittoon. Mikäli kumpikaan joukkue ei saa ajoissa viittä pelaajaa paikalle, tuomitaan molemmille tappio.
    • Kaksi luovutustappiota johtaa poissulkemiseen kaikista FELin liigoista. FELillä on oikeus poiketa säännöstä joukkueen eduksi.
    • Luovutetuista otteluista kertyy palkintorahojen menetyksiä: jokainen luovutustappio tarkoittaa 20% leikkausta palkintorahoista. FELillä on oikeus poiketa säännöstä joukkueen eduksi.
    • Palkintorahojen saamiseksi joukkueen on pelattava ottelu ja annettava siinä paras mahdollinen suoritus.
  3. Mikäli epäselvyyksiä tai vilppiepäilyjä ilmenee, kapteenin tulee olla yhteydessä FELin peliosastoon pelit@fel.gg.
    • Runkosarjassa: protestin voi jättää maksimissaan 24 tuntia pelin päättymisen jälkeen.
    • Pudotuspeleissä tai liigakarsinnoissa: protesti tulee jättää ennen seuraavan ottelun alkamista.
  4. Vastustajan POV-demoja voi pyytää kaksi kappaletta per kartta maksimissaan 24 tuntia pelin päättymisen jälkeen.
  5. POV-demoja tulee säilyttää viikko eli 7 vuorokautta ottelun päättymisestä.

Rangaistukset

Ottelussa, keskustelukanavilla tai sosiaalisessa mediassa tapahtuvat loukkaukset, jotka jollakin tapaa voidaan liittää liigaan, kuuluvat rangaistuksien piiriin. Rangaistus voidaan antaa joko pelaajalle, pelaajille tai se voi myös koskea koko joukkuetta.

Yleisimpiä rangaistusten syitä:

  1. Epäurheilijamainen käytös.
    • Loukkaaminen.
    • Uhkailu.
    • Jatkuva järjettömien ja häiritsevien viestien lähettäminen sekä pelissä, että pelin ulkopuolella.
    • Puukkokierroksella turha ajan pelaaminen.
  2. Väärän tiedon antaminen.
    • Adminille tai vastustajalle.
  3. Toisena pelaajana esiintyminen.
  4. Huijaaminen.
    • Huijausohjelmien käyttäminen.
  5. Omista otteluista vedonlyöminen tai kolmannelle osapuolelle vedonlyöntiin liittyvien vinkkien antaminen.

Yleisimpiä rangaistuksia:

  1. Ottelumääräiset pelikiellot
  2. Kartan määrääminen tappioksi.
  3. Ottelun määrääminen tappioksi.
  4. Pistemenetykset.
  5. Lisenssin hyllyttäminen määräajaksi.
  6. Lisenssin peruminen, ilman rahojen palauttamista.
  7. Koko joukkueen hyllyttäminen määräajaksi.
  8. Palkintorahojen vähentäminen.

FEL pidättää oikeuden muutoksiin.

FELin tavoitteena ovat reilut ja hyvässä hengessä pelattavat liigat ja turnaukset. FELillä on oikeus määrätä rangaistus sääntöjen vastaisesta toiminnasta.

Säännöt päivitetty 13.9.2017 klo 17:19.

Counter-Strike_ Global Offensive 8.2.2016 19_16_25Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) on suosittu videopeli, joka simuloi taistelua terroristien ja erikoisjoukkojen (joista käytetään myös termejä poliisit, counter-terroristit tai CT:t) välillä. 

Terroristien tehtävänä on räjäyttää pommi tai eliminoida kaikki erikoisjoukot ennen ajan loppumista. Erikoisjoukot yrittävät estää pommin räjähtämisen tai eliminoida terroristit.

Kilpailumuodossaan CS:GO-ottelussa pelaavat vastakkain kaksi viiden hengen joukkuetta.

Yksi ottelu koostuu vähintään kahdesta pelistä eli kartasta. Kartan voittaa se joukkue, joka ensimmäisenä voittaa 16 erää.

Jokaisen erän alussa molemmat joukkueet saavat rahaa, jolla ostetaan itselle ja tarpeen vaatiessa myös joukkuetovereille aseita ja tarvikkeita, jos ne on esimerkiksi edellisellä kierroksella menetetty.

Yhdessä kartassa kumpikin joukkue pelaa kerran vuorollaan terroristeina ja erikoisjoukkoina. Puolet vaihtuvat 15 erän täyttyessä, eli esimerkiksi tilanteessa 8–7 tai 13–2. Erien ollessa 15–15, ratkaistaan voitto jatkokierroksilla.