Pelaaminen, säännöt ja asetukset FELin Overwatch-kilpailuissa

Overwatch
Ennen ottelua | Ottelussa | Ottelun jälkeen
Pelaajat
Ongelmatilanteet
Kartat
Kartan valinta
Pause
Serverin asetukset
Pisteytykset
Yleistä
Vilppi ja luovutukset
Rangaistukset

Overwatch

  • Kaikki pelit runkosarjassa pelataan kahden pelin-systeemillä.
  • Kommunikointi joukkueiden ja FELin henkilökunnan välillä tapahtuu FELin Discord-serverillä. Jokaisesta joukkueesta tulee vähintään kapteenin olla tavoitettavissa.
  • Valmentajat ovat sallittuja, heidät täytyy asettaa tilaan Spectate team (oma joukkue), jolloin he näkevät ottelussa ainoastaan oman joukkueensa. Valmentajan tekniset ongelmat esim. yhteyden katkeaminen ei ole syy pauseen kesken pelin. Valmentaja voi liittyä takaisin peliin vasta puolien vaihdossa, jotta Spectate team asetus saadaan laitettua varmasti takaisin.

Ottelu koostuu kolmesta osasta: ajankohdan sopimisesta, pelaamisesta ja tuloksen ilmoittamisesta. Joukkueet sopivat otteluviikkoa edeltävällä viikolla keskenään ajankohdan, jolloin heille sopii pelata. Toimintaohjeet ovat osa säännöstöä.

Ennen ottelua:

  • Joukkueiden tulee sopia ottelu ennen alkavaa viikkoa kyseiselle viikolle määritetyn vastustajan kanssa. Joukkueiden kapteenit voivat ehdottaa ottelulle päivämäärää paikassa Oma tili -> Ottelut.
    • Ensimmäisenä ehtinyt kapteeni syöttää ehdotuksen päivämäärästä. Toinen kapteeni voi joko hyväksyä ehdotuksen tai ehdottaa toista päivämäärää.
      • Jos vain toinen joukkueista ehdottaa ajankohtaa tai useita eri ajankohtia lukittuu ottelu pelattavaksi aikaisimpana ehdotettuna ajankohtana.
      • Jos yhteisymmärrystä ei löydy tai kumpikaan ei ehdota mitään, pelataan ottelu FELin asettamana ajankohtana eli otteluviikon sunnuntaina klo 20.00.
  •  Järjestelmä on arponut koti- ja vierasjoukkueet.

Ottelussa:

  • Kummastakin joukkueesta on oltava paikalla vähintään kuusi pelaajaa ottelun alkaessa. Paikallaolo vahvistetaan ottelusivun Olen paikalla -painikkeella. Ilmoittautuminen käynnistyy 30 minuuttia ennen ottelun alkua. Suosittelemme saapumaan heti tällöin paikalle, jotta asiakaspalvelu ehtii hoitaa mahdolliset ongelmatilanteet.
  • Ottelu alkaa sovittuna ajankohtana. Jos ottelu on sovittuna esimerkiksi klo 18.00, niin joukkueen kaikkien pelaajien on oltava palvelimella valmiina pelaamaan klo 18.00. Tämän jälkeen palvelimelle ei voi enää liittyä, ellei vastustaja siihen myönny. Jos joukkue viivyttää pelin aloittamista sovitun ajan jälkeen, niin tämä viivyttäminen kerryttää 15 minuutin teknistä aikalisää. FEListä johtuvat tekniset ongelmat voivat muuttaa tämän säännön soveltamista.
  • Pelaajat yhdistävät peliin ja valitsevat oikeat puolet.

Ottelun jälkeen:

  • Jokaisesta yksittäisen pelin lopputuloksesta tulee ottaa kuvakaappaus. Pyydettäessä sinun täytyy toimittaa ne FELille.
  • Pelaajat voivat poistua pelistä. Voittaneen joukkueen kapteeni syöttää tuloksen fel.gg -palveluun. Kapteeni syöttää ottelun tuloksen Omat ottelut -välilehdeltä löytyvään kohtaan. Vastustajan pitää tämän jälkeen hyväksyä tai hylätä tämä tulos omalla sivullaan. Jos vastustajasi ei hyväksy eikä hylkää tulosta 24 tunnin sisällä sen ilmoittamisesta, niin järjestelmä kirjaa tuloksen hyväksytyksi. Jos kumpikaan ei lähetä tulosta, merkitään ottelu molemmille 0–2-tappioksi.
  • Mikäli epäselvyyksiä tai vilppiepäilyjä ilmenee, niin ole yhteydessä FELin peliosastoon pelit@fel.gg.

Pelaajat

  • Vain FELin sivuilla rekisteröityneet pelaajat, jotka ovat joukkueessa voivat pelata. Pelaajan tulee käyttää FEL -profiilinsa battletagia pelissä.
  • Pelaajan vaihtaminen on sallittua karttojen välillä, mutta ei kesken kartan. Myös vaihtopelaajien täytyy olla rekisteröityneitä sekä joukkueen jäseniä.
  • Vähintään puolet (3/6) pelaavasta kokoonpanosta täytyy olla suomalaisia.
  • Kesken liigan tai turnauksen voi vaihtaa joukkueesta toiseen. Siirroista on ilmoitettava FELille. FELillä on halutessan oikeus estää siirto, jos se katsoo siirron olevan hyvien käytäntöjen vastainen. Samalla turnaus- tai liigakierroksella ei saa silti pelata kahdessa eri joukkueessa.

Ongelmatilanteet

Jos pelaaja ei pysty jatkamaan peliä (yhteys katkeaa, peli tai kone kaatuu jne.) ja aikaa on kulunut alle minuutti, niin voidaan peli aloittaa alusta (back to lobby). Jos on mennyt yli minuutti, niin pelataan kartta loppuun. Aika otetaan “preparing to attack/defend” -vaiheen alusta alkaen.

Kartat:

Dorado

Route 66

Watchpoint: Gibraltar

Hollywood

King's Row

Numbani

Eichenwalde

Ilios

Lijiang Tower

Nepal

Hanamura

Temple of Anubis

Volskaya Industries

Oasis

Kartan valinta

Joukkueet voivat hoitaa kartan valinnan joko Discordissa ennen ottelua tai lobby-tilassa. Joukkueet poistavat karttalistasta vuorotellen karttoja kunnes kaksi karttaa on jäljellä. Nämä kaksi (bo2) karttaa ovat ne jotka pelataan. Kotijoukkue aloittaa bännäyksen ja vierasjoukkue saa valita ensimmäisessä kartassa aloittaako hyökkäyksellä vai puolustuksella. Bännäys jatketaan loppuun, niin että vain yksi kartta jää jäljelle. Tämä kartta pelataan ensimmäisenä. 

Payload / Hybrid

Pelataan pelin competitive asetuksella ns. “Timebank”. Timebank toimii niin että, kun molemmat joukkueet pääsevät hyökkääjinä kartan loppuun saakka ja aikaa jäi jäljelle, niin tämä on se aika joka heillä on toisella hyökkäys kierroksella jäljellä. Pelin voittaa se joka pääsee pidemmälle aikansa rajoissa.
Jos molemmat onnistuvat hybrid kartassa puolustamaan onnistuneesti ensimmäisen objektin, niin ratkaistaan kartan voittaja ennalta määritellyssä control kartassa Nepal (vain ensimmäinen piste)

Control "King of the hill"

Pelataan paras viidestä (BO5) systeemillä.

Assault “2-Capture Point”:

Pelataan pelin competitive asetuksella, ns. “Timebank”

 Pause

  • Pausen käyttäminen on sallittua vain, jos siihen on selvä syy, esimerkiksi pelaajan tippuminen pelistä.
  • Lobby hostin/moderaattorin täytyy pausettaa peli välittömästi kun sitä pyydetään.
  • Joukkue joka pyytää pausen, täytyy ilmoittaa syy välittömästi pausen jälkeen.
  • Molemmilla joukkueilla on käytössään enintään 15 minuuttia pause-aikaa. Kun aika tulee täyteen, täytyy peliä jatkaa vaikka ongelmaa ei olisi ratkaistu. Mikäli joukkue ei suostu jatkamaan peliä pause-ajan loputtua, häviää joukkue ottelun.
  • Ennen kuin peliä jatketaan, täytyy molempien joukkueiden vahvistaa chatissa että ovat valmiita jatkamaan.
  • Pausen väärinkäyttö on ehdottomasti kiellettyä ja saattaa johtaa kartan tai ottelun luovutukseen vastustajalle.

Serverin asetukset:

Rule set: Competitive

Map Options

  • Map Rotation: After a game
  • Map order: Single Map
  • Return to lobby: After a game
  • Hero Options
  • Hero Selection Limit: 1 Per Team
  • Role Selection Limit: None
  • Allow Hero Switching: On
  • Respawn as Random Hero: Off

Gameplay Options

  • High bandwidth: On
  • Control game mode format:  Best of 5
  • Skirmish only: Off
  • Health modifier: 100%
  • Damage modifier: 100%
  • Healing modifier: 100%
  • Ultimate charge rate modifier: 100%
  • Respawn time modifier: 100%
  • Ability cooldown modifier: 100%
  • Disable skins: Off
  • Disable health bars: Off
  • Disable kill cam: On
  • Disable kill feed: Off
  • Headshots only: Off
  • Team Options
  • Team Balancing: Off
  • When balancing occurs: After a mirror match

Asetusten tarkistaminen ennen  pelin aloittamista on molempien joukkueiden vastuulla. Mikäli kartta aloitetaan ja pelataan loppuun väärillä asetuksilla, niin on lopputulos hyväksyttävä.

Pisteytykset

Jokainen voitettu kartta antaa liigapisteitä yhden (1) TAI jos voittaa molemmat kartat saa kolme (3) pistettä. Mahdolliset lopputulokset ovat:

  1. joukkue VS 2. joukkue:
  • 2-0 → 1. joukkue saa 3 pistettä
  • 1-1 → 1. joukkue saa yhden (1) ja 2. joukkue saa yhden (1) pisteen.
  • 0-2 → 2. joukkue saa 3 pistettä

Turnauksissa voitosta 3 pistettä, tasapelistä 1 piste, tappiosta 0 pistettä.

Ellei FEL toisin ilmoita.

Yleistä

  1. Pelaajilta/joukkueilta odotetaan täyttä panostusta kaikkiin otteluihin.
  2. Pelaajat/joukkueet eivät saa tahallisesti luovuttaa otteluita ja/tai muuten vaikuttaa muiden pelaajien tai joukkueiden sijoituksiin.
  3. Pelaajien odotetaan käyttäytyvän kunnioittavasti muita pelaajia ja organisaatioita sekä FELin työntekijöitä kohtaan.
  4. Kurinpito pätee liigojen välillä, eli esimerkiksi Overwatch-liigassa tapahtunut rike voi johtaa saman pelaajan sulkemiseen ulos myös CS-liigasta.
  5. Pelaajat eivät saa keskustella pelin aikana firmoista, sponsoreista tai tuotteista.
  6. Joukkueen tai pelaajan tulee olla valmis aloittamaan peli sovittuna alkamisajankohtana FELin järjestelmän ajan mukaan.
  7. Joukkueen hajotessa kesken kauden tai kauden välissä on joukkueeseen kuuluneella enemmistöllä eli vähintään kolmella pelaajalla oikeus säilyttää paikkansa tai jatkaa otteluita jo saavutetulla liigatasolla.
  8. Otteluissa noudatetaan FELin järjestelmän aikaa (UTC +2.00).

Vilppi ja luovutukset

  1. Kaikkien peliin vaikuttavien tai epäreilua etua antavien ohjelmien käyttäminen pelin aikana on kielletty.
  2. Epäilys vilpistä saattaa johtaa luovutusvoittoon ja/tai koko turnauksesta/liigasta sulkemiseen. Pelaajat ja joukkueet, jotka suljetaan turnauksesta tai liigasta, eivät saa palkintorahoja tai muita palkintoja. Myös tuleviin liigoihin ja turnauksiin osallistuminen saatetaan kieltää.
  3. Kierroksien ottelut on pelattava FELin antamana ajankohtana. Niitä ei voi siirtää. Mikäli joukkueesi ei ole ajoissa paikalla, oikeuttaa se toisen joukkueen luovutusvoittoon. Mikäli kumpikaan joukkue ei saa ajoissa viittä pelaajaa paikalle, tuomitaan molemmille tappio.
    • Kaksi ilmoittamatonta poissaoloa johtaa poissulkemiseen kaikista FELin liigoista. FELillä on oikeus poiketa säännöstä pelaajan eduksi.
  4. Mikäli epäselvyyksiä tai vilppiepäilyjä ilmenee, kapteenin tulee olla yhteydessä FELin peliosastoon pelit@fel.gg.
    • Protestin voi jättää maksimissaan 24 tuntia pelin päättymisen jälkeen.
  5. FELillä on oikeus määrittää tapahtuiko vilppiä.

Rangaistukset

  1. Kartan määrääminen tappioksi.
  2. Ottelun määrääminen tappioksi.
  3. Lisenssin hyllyttäminen määräajaksi.
  4. Lisenssin peruminen, ilman rahojen palauttamista.
  5. Koko joukkueen hyllyttäminen määräajaksi.

FEL pidättää oikeuden muutoksiin.

FELin tavoitteena ovat reilut ja hyvässä hengessä pelattavat liigat ja turnaukset. FELillä on oikeus määrätä rangaistus sääntöjen vastaisesta toiminnasta.

Overwatch on Blizzard Entertaimentin kehittämä FPS-moninpeli (First Person Shooter), joka on julkaistu toukokuussa vuonna 2016. Overwatchissa on kaksi joukkuetta ja joukkueissa on kuusi pelaajaa. Jokainen pelaaja voi valita 23 eri hahmosta. Jokaisella hahmolla on omat uniikit kykynsä, jotka soveltuvat parhaiten joko hyökkäykseen, puolustamiseen, tankkaamiseen (ottaa iskuja vastaan muiden joukkueen jäsenten puolesta) tai tukemiseen (support).

Pelissä on neljä erilaista karttatyyppiä. Assault -kartoissa hyökkäävä joukkue yrittää vallata tavoitepisteitä ja toinen joukkue puolustaa niitä. Escort -kartoissa hyökkäävä joukkue yrittää saattaa kuorman loppuun asti ennen ajan loppumista. Hybrid -kartoissa on ensiksi assault-vaihe ja sitten escort-vaihe. Neljäntenä vaihtoehtona on control-kartat, jossa joukkueet taistelevat yhden alueen hallinnasta.

Elektronisessa urheilussa Overwatch on nopeasti saanut jalansijaa ja saavuttanut ison pelaajapohjan.