Pelaaminen, säännöt ja asetukset FELin LoL-kilpailuissa

Ennen ottelua | Ottelussa | Ottelun jälkeen
Pisteytys
Yleistä
Vilppi ja Luovutukset
Rangaistukset
Pelin asetukset
Joukkue
Vaihtopelaajat
Ban ja pick
Hahmot
Esineet
Placeholder
Luovuttaminen
Pause
Pelin aloittaminen uudelleen
Game ID


Ottelu koostuu kahdesta osasta: ajankohdan sopimisesta ja pelaamisesta. Joukkueet sopivat otteluviikkoa edeltävällä viikolla keskenään ajankohdan, jolloin niille sopii pelata. Alla olevat toimintaohjeet ovat osa säännöstöä.

Ennen ottelua:

  • Joukkueiden tulee sopia ottelu ennen alkavaa viikkoa kyseiselle viikolle määritetyn vastustajan kanssa. Joukkueiden kapteenit voivat ehdottaa ottelulle päivämäärää paikassa Oma tili -> Ottelut.
    • Ensimmäisenä ehtinyt kapteeni syöttää ehdotuksen päivämäärästä. Toinen kapteeni voi joko hyväksyä ehdotuksen tai ehdottaa toista päivämäärää. 
      • Jos vain toinen joukkueista ehdottaa ajankohtaa tai useita eri ajankohtia lukittuu ottelu pelattavaksi aikaisimpana ehdotettuna ajankohtana. 
      • Jos yhteisymmärrystä ei löydy tai kumpikaan ei ehdota mitään, pelataan ottelu FELin asettamana ajankohtana eli otteluviikon sunnuntaina klo 20.00. 
  •  Järjestelmä on arponut koti- ja vierasjoukkueet.
  • Kotijoukkue tekee pelihuoneen ensimmäiseen otteluun ja vastaa että peliasetukset ovat oikein: Summoner’s Rift, Tournament Draft.

Ottelussa:

  • Kummastakin joukkueesta on oltava paikalla vähintään viisi pelaajaa ottelun alkaessa. Paikallaolo vahvistetaan ottelusivun Olen paikalla -painikkeella. Ilmoittautuminen käynnistyy 30 minuuttia ennen ottelun alkua. Suosittelemme saapumaan heti tällöin paikalle, jotta asiakaspalvelu ehtii hoitaa mahdolliset ongelmatilanteet. 
  • Ottelu alkaa sovittuna ajankohtana. Jos ottelu on sovittuna esimerkiksi klo 18.00, niin joukkueen kaikkien pelaajien on oltava palvelimella valmiina pelaamaan klo 18.00. Tämän jälkeen palvelimelle ei voi enää liittyä, ellei vastustaja siihen myönny. Jos joukkue viivyttää pelin aloittamista sovitun ajan jälkeen, niin tämä viivyttäminen kerryttää 15 minuutin teknistä aikalisää. FEListä johtuvat tekniset ongelmat voivat muuttaa tämän säännön soveltamista.
  • Pelaajat yhdistävät peliin ja valitsevat oikeat puolet

Ottelun jälkeen:

  • Jokaisesta yksittäisen pelin lopputuloksesta tulee ottaa kuvakaappaus. Pyydettäessä sinun täytyy toimittaa ne FELille.
  • Pelaajat voivat poistua pelistä. Voittaneen joukkueen kapteeni syöttää tuloksen fel.gg -palveluun. Kapteeni syöttää ottelun tuloksen Omat ottelut -välilehdeltä löytyvään kohtaan. Vastustajan pitää tämän jälkeen hyväksyä tai hylätä tämä tulos omalla sivullaan. Jos vastustajasi ei hyväksy eikä hylkää tulosta 24 tunnin sisällä sen ilmoittamisesta, niin järjestelmä kirjaa tuloksen hyväksytyksi. Jos kumpikaan ei lähetä tulosta, merkitään ottelu molemmille 0–2-tappioksi.
  • Mikäli epäselvyyksiä tai vilppiepäilyjä ilmenee, niin ole yhteydessä FELin peliosastoon pelit@fel.gg.

Pisteytykset

Jokainen voitettu kartta antaa liigapisteitä yhden (1) TAI jos voittaa molemmat kartat saa kolme (3) pistettä. Mahdolliset lopputulokset ovat:

  1. joukkue VS 2. joukkue:
  • 2-0 → 1. joukkue saa 3 pistettä
  • 1-1 → 1. joukkue saa yhden (1) ja 2. joukkue saa yhden (1) pisteen.
  • 0-2 → 2. joukkue saa 3 pistettä

Turnauksissa voitosta 3 pistettä, tasapelistä 1 piste, tappiosta 0 pistettä.

Ellei FEL toisin ilmoita.

Yleistä

  1. Pelaajilta/joukkueilta odotetaan täyttä panostusta kaikkiin otteluihin.
  2. Pelaajat/joukkueet eivät saa tahallisesti luovuttaa otteluita ja/tai muuten vaikuttaa muiden pelaajien tai joukkueiden sijoituksiin.
  3. Pelaajien odotetaan käyttäytyvän kunnioittavasti muita pelaajia ja organisaatioita sekä FELin työntekijöitä kohtaan.
  4. Kurinpito pätee liigojen välillä, eli esimerkiksi LoL-liigassa tapahtunut rike voi johtaa saman pelaajan sulkemiseen ulos myös CS-liigasta.
  5. Pelaajat eivät saa keskustella pelin aikana firmoista, sponsoreista tai tuotteista.
  6. Joukkueen tai pelaajan tulee olla valmis aloittamaan peli sovittuna alkamisajankohtana FELin järjestelmän ajan mukaan.
  7. Joukkueen hajotessa kesken kauden tai kauden välissä on joukkueeseen kuuluneella enemmistöllä eli vähintään kolmella pelaajalla oikeus säilyttää paikkansa tai jatkaa otteluita jo saavutetulla liigatasolla.
  8. Otteluissa noudatetaan FELin järjestelmän aikaa (UTC +2.00).

Vilppi ja luovutukset

  1. Kaikkien peliin vaikuttavien tai epäreilua etua antavien ohjelmien käyttäminen pelin aikana on kielletty.
  2. Epäilys vilpistä saattaa johtaa luovutusvoittoon ja/tai koko turnauksesta/liigasta sulkemiseen. Pelaajat ja joukkueet, jotka suljetaan turnauksesta tai liigasta, eivät saa palkintorahoja tai muita palkintoja. Myös tuleviin liigoihin ja turnauksiin osallistuminen saatetaan kieltää.
  3. Kierroksien ottelut on pelattava FELin antamana ajankohtana. Niitä ei voi siirtää. Mikäli joukkueesi ei ole ajoissa paikalla, oikeuttaa se toisen joukkueen luovutusvoittoon. Mikäli kumpikaan joukkue ei saa ajoissa viittä pelaajaa paikalle, tuomitaan molemmille tappio.
    • Kaksi ilmoittamatonta poissaoloa johtaa poissulkemiseen kaikista FELin liigoista. FELillä on oikeus poiketa säännöstä pelaajan eduksi.
  4. Mikäli epäselvyyksiä tai vilppiepäilyjä ilmenee, kapteenin tulee olla yhteydessä FELin peliosastoon pelit@fel.gg.
    • Protestin voi jättää maksimissaan 24 tuntia pelin päättymisen jälkeen.
  5. FELillä on oikeus määrittää tapahtuiko vilppiä.

Rangaistukset

  1. Kartan määrääminen tappioksi.
  2. Ottelun määrääminen tappioksi.
  3. Lisenssin hyllyttäminen määräajaksi.
  4. Lisenssin peruminen, ilman rahojen palauttamista.
  5. Koko joukkueen hyllyttäminen määräajaksi.

Pelin asetukset

Pelityyppi: 5vs5, Custom game, Tournament draft

Palvelin: Europe West

Pelimuoto: BO2 (kaksi peliä)

Kartta: Summoner’s Rift

Joukkue

Joukkueessa täytyy olla vähintään viisi (5) rekisteröitynyttä pelaajaa joilla on aktiivinen lisenssi, sekä LoL-pelitili EU WEST -palvelimella.

Joukkuueen viidestä pelaavasta pelaajasta vähintään kolmen (3/5) on oltava suomalaisia.  Kaikkien vaihtopelaajien tulee myös olla rekisteröityneitä ja lisensöityjä pelaajia FEL:issä. Joukkeessa saa olla korkeintaan viisi (5) vaihtopelaajaa eli rosterin maksimikoko on 10 pelaajaa. Valmentajien ja analyytikkojen määrää ei tarvitse ilmoittaa eikä sitä rajoiteta.

Joukkueen kapteeni on vastuussa joukkueensa tietojen ylläpitämisestä FEL:in sivuilla, kuten myös yhteydenpidosta FEL:in kanssa ja vastustajajoukkueen. 

Pelaaja voi pelata vain yhdessä joukkueessa samanaikaisesti.

Kesken liigan tai turnauksen voi vaihtaa joukkueesta toiseen. Siirroista on ilmoitettava FELille. FELillä on halutessan oikeus estää siirto, jos se katsoo siirron olevan hyvien käytäntöjen vastainen. Samalla turnaus- tai liigakierroksella ei saa silti pelata kahdessa eri joukkueessa.

Vaihtopelaajat

Pelaajan vaihtaminen ban ja pick vaiheen jälkeen on sallittua vain jos molemmat joukkueet sen hyväksyvät. Pelien välissä on sallittua vaihtaa pelaavia pelaajia, mutta näistä muutoksista on ilmoitettava pelin chatissä vastapuolen joukkueelle ennen pelin alkua. 

Ban ja pick

Kotijoukkue valitsee puolen. Ensimmäisenä ilmoitettu joukkue ottelukaaviossa on kotijoukkue.

Ottelun toisessa pelissä puolet vaihtuvat. Jos ottelu on BO3 (Best of 3) ja ottelu menee kolmanteen peliin, aloittaja arvotaan.

Hahmot

Kaikki pelaajan käytössä olevat hahmot ovat sallittuja jollei FEL toisin ilmoita. Jos uusi hahmo on juuri julkaistu (tai merkittävästi muokattu), sen käyttö liiga- tai turnauspeleissä on yhden (1) viikon ajan kielletty (Esim. Jos hahmo on julkaistu maanantaina 7.2 ja liigaottelu on sunnuntaina 15.2, uusinta hahmoa ei saa vielä käyttää). Jos Riot Games on ottanut hahmon pois omasta ranked -pelimuodostaan (esim. bugin takia), hahmo on silloin kielletty sen päivän otteluista.

Esineet

Kaikki esineet ovat sallittuja jollei FEL toisin ilmoita.

Placeholder

Molemmilla joukkueilla on käytössään kaksi (2) placeholder-valintaa. Jos placeholder-valintaa käytetään, oikea valinta on ilmoitettava välittömästi vastustaja-joukkueen kapteenille pelin chatissä. Kun placeholderista on saatu yhteisymmärrys, ban ja pick-vaihe jatketaan loppuun asti. Kun viimeinen hahmo on pickattu, placeholderia käyttävä joukkue lähtee pelistä ja tekee pelin uudestaan samoilla banneilla.

Luovuttaminen

Pelin luovuttaminen (surrender) on sallittua.

Pause

Molemmilla joukkueilla on ongelmatilanteita varten käytössään enintään 10 minuuttia pause-aikaa. Pause on sallittu vain jos yhdellä tai useammalla pelaajalla joukkueesta on teknisiä ongelmia pelissä. Mahdollisista ongelmista tulee ottaa screenshot mikäli sen voi siitä todentaa. Jos pause-aika (10 minuuttia) ylittyy, vastapuolen joukkue voittaa pelin automaattisesti.

BO2 ja BO3 pelien välissä on 10 minuutin tauko. Jos 10 minuutin pausen takia hävinneen joukkueen pelaajalla on vaikeuksia liittyä seuraavaan peliin, joukkueelle annetaan 5 minuuttia lisäaikaa ongelman selvittämiseen. Jos toinen joukkueista ei kykene saamaan peliin sääntöjen mukaista rosteria määräaikaan mennessä, vastapuolen joukkue voittaa pelin automaattisesti.

Pelin aloittaminen uudelleen

Peli voidaan aloittaa uudelleen jos usealla pelaajalla on teknisiä ongelmia (internet, peli yms.). Peli voidaan myös aloittaa uudelleen jos pelaaja tai useampi putoaa tahattomasti pelistä ennen kuin 3 minuuttia on pelattu, eikä kumpikaan joukkue ole saanut tappoa. Tämä voi tapahtua vain kerran ottelun aikana.

Kun peli aloitetaan uudelleen, niin on molempien joukkueiden käytettävä samoja hahmoja, rune, mastery-sivuja ja Summoner spellejä kuin keskeytyneessä pelissä.

Game ID

Jokaisella pelaajalla täytyy olla linkitettynä FEL-tilillään käyttämänsä LoL Summoner nimi (EU West -serverillä)

FEL pidättää oikeuden muutoksiin.

FELin tavoitteena ovat reilut ja hyvässä hengessä pelattavat liigat ja turnaukset. FELillä on oikeus määrätä rangaistus sääntöjen vastaisesta toiminnasta.

team_graves_2

League of Legends eli LoL on suosittu MOBA eli Multiplayer Online Battle Arena -lajityypin peli. Pelin on kehittänyt Riot Games ja se on julkaistu vuonna 2009. Pelissä pelaaja valitsee itsellensä hahmon jolla on omat ainutlaatuiset kyvyt verrattuna muihin hahmoihin. Pelissä valittavia hahmoja on yli 120 kappaletta.

Pelissä pelataan viiden pelaajan joukkueena toista joukkuetta vastaan. Suosituimmassa pelimuodossa, jota pelataan myös elektronisessa urheilussa, tavoitteena on tuhota toisen joukkueen tukikohdassa sijaitseva Nexus. Pelin edetessä hahmot kehittyvät jatkuvasti ja tulevat entistä voimakkaimmiksi ostamalla esineitä kullalla tai keräämällä kokemusta. Kokemusta saa esimerkiksi. tuhoamalla toisen joukkueen hahmoja tai rakennuksia.

League of Legends on yksi suosituimmista elektronisen urheilun peleistä. Peli on ilmainen ladata